Dresy a jazdci

obrazok1.PNG, 6.1kB Súčasťou Tour de France sú štyri rozdielne dresy o ktoré pretekári súťažia. Dresy môžu meniť majiteľa každý deň, ale ten, kto má na sebe príslušný dres v poslednom dni pretekov je jeho celkovým víťazom. Jediným cyklistom, ktorému sa podarilo v rozmedzí jedného Tour de France vyhrať nielen všeobecnú klasifikáciu, ale aj bodovú a horskú bol Eddy Merckx v roku 1969. Bol to zatiaľ jediný pretek, kedy sa jednotlivcovi podarilo získať všetky dresy.
  • Žltý dres (Maillot Jaune) - na sebe ho má každý deň hlavný líder pretekov. Je spomedzi štyroch najprestížnejší a má ho na sebe pretekár s najnižším súčtom časov všetkých etáp do toho momentu. Je žltej farby preto, že magazín, ktorý Tour de France ako prvý propagoval bol tlačený na žltom papieri. Tento koncept žltého dresu bol zavedený v roku 1919 a odmena za jeho konečnú výhru je 500 000 eur, no taktiež doživotné uznanie víťaza súťaže.
  • Zelený dres (Maillot Vert) - na sebe ho nosí jazdec s najvyšším počtom bodov na konci etapy. Jej výhercom je často takzvaný "šprintér", ktorý sa v poslednej chvíli prebojuje na prvé miesto. Odmena za jeho výhru je 25 000 eur.
  • Biely dres (Maillot Blanc) - na sebe nosí každý deň najlepší jazdec, ktorý má 1. januára v určený rok pod 25 rokov. Odmena za jeho výhru je 20 000 eur.
  • Bodkovaný dres (Maillot a Pois Rouges) - na sebe nosí jazdec, ktorý má každý deň najlepší výkon v určených stúpaniach. Čím náročnejšie stúpanie, tým viac bodov sa dá získať. Odmena za jeho výhru je 25 000 eur.
Počet cyklistov na začiatku pretekov je 176 (22 tímov po 8 jazdcov). Počas pretekom môžeme vidieť veľkú skupinu jazdcov, ktorú nazývame peletón. Zároveň môžeme často vidieť istú odtrhnutú skupinu jazdcov, ktorí sú v popredí a s náskokom. Toto odtrhnutie slúži na to, aby jeho cyklisti mohli udať tempo závodu: spomaliť a nechať peletón, aby ich dobehol, alebo zrýchliť a o víťazstvo zabojovať s menším počtom súperov. Tým, že sa im pravidelne venujú kamery to tiež slúži ako dobrá reklama pre sponzorov, ktorých majú na dresoch.

Pretekári tímu majú medzi sebou jedného až dvoch mužov, ktorí sú niečo ako favoriti a ostatných, ktorých úlohou je hlavne ich podpora, rozrážanie vzduchu alebo pomoc pri nosení vody a jedla. V prípade, že sa favoritovi pokazí bicykel mu dokonca poskytnú svoj, čím zmaria vlastnú šancu na výhru no pomôžu tímu ako celku. Toto je dôkazom, že Tour de France je tímová záležitosť a každý z ôsmich cyklistov prispeje ku koncovému úspechu.

Veľmi málo cyklistov je prirodzene dobrých v každom možnom teréne etapy, a preto sa jednotlivci často zameriavajú na úseky v ktorých sú najlepší.
Šprintéri sa zvyčajne sa usilujú vyhrať rovinaté etapy. Celú etapu sa snažia jazdiť za spolujazdcami, čo zníži odpor vzduchu, ktorý by ich unavoval. Ak za seba postavíme päť jazdcov, zatiaľ čo ten prvý vyvíja energiu a pravidelne pedáluje, aby nestratil rýchlosť, posledný dokáže bicyklovať rovnakou rýchlosťou s podstatne menším úsilím. V posledných pár stovkách metrov vyštartujú spoza spolujazdcov a v posledných sekundách sa snažia zvíťaziť. Je veľmi zriedkavé, že šprintér je taktiež vynikajúci jazdec v stúpaniach, a preto v takýchto etapách nebojujú aktívne o umiestnenie.
Cyklisti špecializovaní na stúpania - asi si už vieme domyslieť, čo je ich úlohou. Medzi nimi sú taktiež výhercovia všeobecnej klasifikácie, no niektorí sa čisto zameriavajú len na bodkovaný dres. Môžu získať veľký náskok oproti ostatným a preto sú to práve aj oni, čo si oblečú žltý dres na konci závodu.
Cyklisti špecializovaný na časovky - medzi nich by mal zapadať favorit každého tímu, pretože pre výhru je dôležité na týchto úsekoch získať dobrý čas.
Spomínané dresy si môžete pozrieť na tejto stránke: Dresy.