Fast Fashion

18. – 19. storočie: Predchodcovia fast fashion

V 18. storočí bolo oblečenie vzácnosťou – ľudia si ho vyrábali doma z ťažko dostupných surovín ako ľan či vlna. Nové odevy boli výsadou bohatých vrstiev, ktoré si mohli dovoliť krajčírov. Keď sa oblečenie opotrebovalo, prechádzalo k chudobnejším – vznikal cyklus opätovného používania.

Priemyselná revolúcia

19. storočie prinieslo šijací stroj, ktorý revolučne zrýchlil výrobu. Vznikla konfekcia, výroba oblečenia v štandardizovaných veľkostiach. Textilné továrne rástli a začali zamestnávať lacnú pracovnú silu – často deti. Dlhé smeny, zlé podmienky a nebezpečné prostredie sa stali bežnou praxou.

20. storočie: Automatizácia a globalizácia

1911 – Požiar v továrni Triangle

Tragický požiar v newyorskej továrni Triangle Shirtwaist Factory zabil 146 robotníkov – väčšinou ženy a dievčatá. Táto udalosť poukázala na kruté podmienky v textilnom priemysle a stala sa symbolom potreby pracovných práv.

Po 2. svetovej vojne

V 40. rokoch bolo oblečenie pridelené na prídel, čo podporilo jednoduché a funkčné kúsky. Postupne vznikli sezónne kolekcie (jar, leto, jeseň, zima). V 60. rokoch móda oslovila mladých – dopyt po lacnom oblečení vzrástol, čo viedlo k rozmachu syntetických materiálov (polyester, viskóza, akryl atď.).

Globalizácia výroby

Koncom 20. storočia sa výroba presunula do rozvojových krajín s lacnou pracovnou silou. Vznikol model, kde sa nový módny kus navrhne, vyrobí a dostane do obchodov do dvoch týždňov – začiatok fast fashion éry.

21. storočie: Internet a nákupné šialenstvo

Moderný fast fashion sa zrodil v 90. rokoch so značkami ako Zara, H&M, Forever 21. Ich cieľ: rýchlo reagovať na módne trendy a zaplaviť trh novým tovarom. V 21. storočí zohráva kľúčovú úlohu online predaj:

Spolu s tým nastupuje marketing a merchandising, ktoré cielia na neustále podnecovanie konzumu: nové kolekcie každý týždeň, zľavy, obmedzené edície – to všetko vedie k nadmernému nakupovaniu a plytvaniu.

Fast fashion je produkt modernej doby, kde rýchlosť, nízka cena a atraktívnosť prevládli nad kvalitou, etikou a udržateľnosťou. Je to historicky podmienený jav, ktorý sa opiera o technológie, lacnú pracovnú silu, marketing a našu túžbu držať krok s trendmi.

Odkazy

„Rýchla móda nás presviedča, že potrebujeme nové oblečenie každý týždeň, no málokedy sa pýtame, kto za tým oblečením stojí, čo musel obetovať a akú daň si to vyberá na planéte. Každý kúsok za pár eur nesie v sebe príbeh – často príbeh o vykorisťovaní, znečisťovaní a plytvaní. Ak chceme lepší svet, musíme začať tým, že sa prestaneme obliekať na úkor iných.“