Charakteristika
(Z franc. impression - dojem) vznikol vo Francúzsku a vyprofiloval sa pôvodne ako výtvarný a až následne ako hudobný a literárny smer. Tým, že impresionisti zobrazovali to, čo osobne cítili (podľa slov Edgara Degesa sa lepšie kreslí to, čo vidí maliar vo svojej mysli), otvorili cestu modernizmu, z ktorého sa sformovala desiatka umeleckých škôl a smerov. Impresionistickí maliari sa vo Francúzsku začali presadzovať v období, keď byť úspešným maliarom znamenalo mať úspech na tzv. Salóne - francúzskej výročnej výstave umenia. Porota na Salóne podporovala a vystavovala konzervatívne, konvenčné maľby s tradičnými historickými, mytologickými a náboženskými motívmi ("akademické umenie"). Maľby budúcich impresionistov porota opakovane odmietala, a preto si usporiadali výstavu sami. Názov impresionizmus vznikol v roku 1874 ako hanlivé pomenovanie pre skupinu odmietavých maliarov podľa názvu obrazu Clauda Moneta (hlavný umelec tohto obdobia): Impresia, východ slnka.
Obraz Impresia, východ slnka (1872) - Claude MonetĎalší slávni umelci: Berthe Morisot, Camille Pissarro, Alfred Sisley, Auguste Renoir, Mary Cassatt, Edgar Degas, Edouard Manet
Znaky
- nešlo o reálne zobrazenie objektívneho sveta, ale o zachytenie dojmu, ktorý objekt vyvoláva, o zachytenie atmosféry
- impresionistický maliari sa snažili zachytiť svetlo, dojem v konkrétnom okamihu až do tej miery, že odmietli ateliérovú tvorbu a pracovali v plenéri (z fr. en plein air - priamo v krajine)
- radi zobrazovali svetlo na vode, mraky na presvitajúcej oblohe, svetlo prenikajúce pomedzi konáre stromov a pod.
- svetlo na ich obrazoch dalo vyniknúť farbám (napr. Chevreulov farebný kruh), dokázali nim vyvolať dojem objemu a pohybu
- ich obrazy nedodržiavali klasické ideály - kritici ich považovali za skice (nedokončené diela; dráždili ich vyditeľné ťahy štetca), námety neboli poučné a dôstojné, chýbali historické témy, obrazy boli zahalené hmlou či oparom. Podľa impresionistov však pri zobrazovaní reality nie je potrebné mať dokorán otvorené oči - cenia sa oči za závojom skryté; nie plná farba, ale odtieň
- Maliari impresionisti neskôr prešli k pointilizmu - bodkovacej technike (z fr. le point - bod), k výraznej alebo pastelovej farebnosti obrazov, napr. diela postimpresionizmu: Edgar Degas - Modré tanečnice, V. van Gogh - Hviezdna noc
- Obraz Modré tanečnice (1899) - Edgar Degas
- Obraz Hviezdna noc (1889) - V. van Gogh
- Snažili sa vyjadriť subjektívne vnímanie zvukových vnemov a rytmu
- Napr. francúzsky skladateľ Claude Debussy v kľúčovom diele hudobného impresionizmu, orchestrálnej skladbe More, zachytil svoje dojmy, nálady a asociácie súvisiace s morom a inšpiroval ňou množstvo svojich súčasníkov i nasledovníkov
- Orchestrálna skladba More (1903 - 1905) - Claude Debussy
- aj impresionistický básnik zachytáva (podobne ako maliar a hudobník) svoje dojmy, pocity, "prchavosť chvíle", zobrazuje sluchové, čuchové a zrakové dojmy, napr. z krajiny
- snaži sa o zobrazenie komplexného dojmu, preto častejšie využíva synestézu (z gréc. syn - spolu, aisthésis - vnem), nepriame pomenovanie, v ktorom spája vnemy rôzneho zmyslového pôvodu (nap. sladké iskrenie, mäkký zvuk)
- pod vplyvom impresionizmu básnik vníma a zdôrazňuje hudobnosť verša
- individualizmus
- uvoľňovanie veršovej formy
Výtvarný impresionizmus
Hudobný impresionizmus
Literárny impresionizmus
Diela ako: Človek a more - Charles Baudelaire, Jesenná pieseň - Paul Verlaine. Týmito prvkami impresionizmus výrazne ovplyvnil tvorbu symbolistov a nasledujúce avantgardné hnutie, ktoré nadviazali na impresionistickú požiadavku mať právo na umeleckú slobodu a zmenu.