MINI COOPER | |
Domov Historia Mini Testy Autosalón Ženeva 2013 International MINI meeting 2013 |
Legendárny Mini Cooper odštartoval kariéru v roku 1959 a dotiahol to na víťazstvo v Rallye Monte Carlo. Vyrábal sa 35 rokov, čím sa zaradil medzi najúspešnejšie automobily sveta. Zostrojiť jeho dôstojného nástupcu s modernou technikou bola veľmi náročná úloha. Pred dvomi rokmi vyšiel do sveta nový Mini, ktorý si našiel zákazníkov aj na Slovensku. Legendárny Mini Cooper odštartoval kariéru v roku 1959 a dotiahol to na víťazstvo v Rallye Monte Carlo. Vyrábal sa 35 rokov, čím sa zaradil medzi najúspešnejšie automobily sveta. Zostrojiť jeho dôstojného nástupcu s modernou technikou bola veľmi náročná úloha. Pred dvomi rokmi vyšiel do sveta nový Mini, ktorý si našiel zákazníkov aj na Slovensku.
Nie je Mini ako Mini
Novodobé Mini existuje v niekoľkých verziách s menšími i väčšími odlišnosťami od svojho predchodcu. Základný Mini One používa najslabší benzínový motor (90 k) alebo naftový agregát 1,4 D s výkonom 75 k. Testovaný Mini Cooper je športový derivát základnej verzie s výkonom 116 k. Nabrúsená verzia Mini Cooper S s prepĺňaným motorom výkonu 163 k ponúka viacero odlišností a čisto športové úpravy. Na vrchole výkonovej "fun" stupnice stojí Mini Cooper Works s výkonom 200 koní. Najnovším prírastkom je atraktívne Mini Cabrio. Ponuka individuálneho vybavenia jednotlivých modelov siaha od špeciálnych koberčekov po navigačný systém či xenónové svetlomety.
Auto na relax
Mini Cooper je v porovnaní so svojím predchodcom priestrannejší a robustnejší. Takmer kolmé čelné sklo s oblinami na bokoch ostalo zachované, nehovoriac o sedení takmer na podlahe. Stĺpiky medzi oknami má súčasné Mini dokonale ukryté pod sklom, akoby tam ani neboli. Dizajnérsky vydarené auto má však jednu nevýhodu. Voda z čelného skla steká na bočné okná, a nie vždy je čistá. Po použití ostrekovača treba preto zvlášť umyť aj bočné okná. Prístrojovka s veľkým rýchlomerom v strede a otáčkomerom pred volantom je dôkazom neustále sa opakujúcej módy. Stačí, aby mala napodobenina pôvodnej prístrojovky nové materiály, oblejšie tvary - a všetko je v poriadku. História a vonkajšie rozmery však nedovolili dať do interiéru viaceré odkladacie priestory a poličky. Niekoľko drobností si môžete uložiť do boxov vo dverách, niečo do skrinky pred spolujazdcom. Batožinový priestor s objemom 150 l si vyžaduje pedantné zbalenie najnevyhnutnejších vecí. Moderná technika je dokonale zamaskovaná v páčkových spínačoch či kruhových budíkoch. V presklenom Mini je klimatizácia takmer nevyhnutná a dobre sa počúva aj muzika. Príliš nízko umiestnené autorádio má vyvedené ovládanie na volante. Vodiči z roku 1959 by pri pohľade na tempomat nevychádzali z úžasu. Dôkladné oboznámenie sa s interiérom odhalí skutočnú podstatu Mini ako relaxačného vozidla na každý deň. Ísť do práce na Mini znamená nabiť sa dobrou náladou na celý deň.
Minimotokára
Znalci princípov správneho športového podvozka vedia, že kolesá v rohoch karosérie, podvozo k do štvorca a nízke ťažisko robia svoje. Nezanedbateľnú úlohu v ladení podvozka zohrali konštruktéri BMW. Mini Cooper kopíruje povrch cesty úplne dokonale - až to občas cítiť v chrbte. Časť nerovností prenesených do interiéru odfiltrujú sedadlá, ktoré by mohli mať praktickejšie nastavovanie a lepšie bočné držanie tela v zákrutách. Nakláňanie v zákrutách Mini Cooper takmer nepozná a stopu drží pevne "v zuboch" aj na rozbitej ceste. Mini uprednostňuje nedotáčavý šmyk a veľmi citlivý je na správne obutie. Kto si chce vychutnať radosť z jazdy až do krajnosti, musí prvoobutie zahodiť. Na bežnú jazdu, hoci rýchlosťou 180 km/h, základné pneumatiky stačia. Ešte pred naštartovaním som si bol istý, že hoci mám malé auto, so súpermi sa pri troche snahy porátam. Napokon to išlo veľmi ľahko. Štvorvalcový motor a jeho 116 koní dodáva miniautu silný charakter. Stovku sme dosiahli za 9 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 200 km/h. Pri rýchlosti 160 km/h si Cooper po diaľnici spokojne, ale nahlas odfukuje. Nevyruší ho ani náhla zmena smeru na diaľničný výjazd. Priemerná spotreba benzínového štvorvalca bola počas testu 9,5 l/100 km, ale v istej pokojnej fáze testu sa uspokojil spriemerom 6,5 l/100 km (výrobca udáva priemer 6,8 l/100 km).
Lifestyle
Mini Cooper predstavoval vždy životný štýl. Taký aj ostal. Chápem tých, ktorí zbierajú pôvodné Mini, aj tých, čo dajú za Mini Cooper 743 100 korún. Základný Mini One vyjde na 622 110 korún. Horná hranica závisí od výbavy.
|
Pripravila : Lenka Kolibíková> |