Vincent van Gogh

Originálny a ľahko rozpoznateľný maliarsky rukopis

Maľba sa stala pre Vincenta van Gogha vyjadrením jeho vlastných pocitov. Svojráznym spôsobom sa snažil o znázornenie reality. V tvorbe sa pokúšal o zachytenie vnímania svojich bezprostredných emocií. S expresívnosťou používal línie i farby. V časoch, keď začínal maľovať sa jeho farebná paleta skladala predovšetkým z tmavých, temných farieb krajiny. Až v neskoršom období, keď sa presťahoval do južného Francúzska, začal používať svetlejšie a jasnejšie farby. V tomto období znázorňoval prirodzenosť živými, odvážnymi farbami, ktoré evokovali silné emócie a drsnú krásu.

obrazok2.jpg, 161kB

Výrazový prostriedok maľby

Výrazné stopy na jeho štýle zanechala technika zvaná pointilizmus. Neskôr vymenil typické bodky za svoje malé čiarky. Touto technikou namaľoval rad obrazov v lete 1887. Nanášal vysoké vrstvy farby (impasto) a pracoval nezvyčajne rýchlo. Výrazné a temperamentné ťahy štetcom sa nesnažil nijako zakryť ani upraviť. Často maľoval nehmotné veci ako napr. vírenie vzduchu, dym z fajky, svetelné alebo slnečné lúče. Nemaľoval veci ako vyzerajú, priestorovú skúsenosť podriadil expresii subjektívnych stavov. Do každého plátna vložil osobný symbolizmus s psychologickým a duchovným posolstvom

Výrazový prostriedok maľby

Výrazovým prostriedkom van Gogha sa stala farba, jej kontrastný účinok a kompozícia. Vo svojich dielach sa snažil o čo najbližšie priblíženie sa k prírode. Pridržiaval sa skutočnosti, ale uvedomoval si emociálny vplyv farieb a ich expresívnosť. Modelmi mu vždy boli jednoduchí ľudia z najbližšieho okolia. Nemaľoval ľudí s vonkajšiou krásou, ale snažil sa o zachytenie ich určitého charakterového rysu či ľudskosti. Vo svojich dielach spracovával svoje skúsenosti, maľoval svoje túžby a zúfalstvo, osamelosť, lásku a rozrušenosť, oddanosť, únik pred svetom, harmóniu i nekľud.