Označovanie
Prvé dve alebo tri čísla v názve traktora označujú jeho približný výkon v koňoch, napr.: 72, 80, 121, 162 atď.
Produkcia
Prvé traktory
Traktor Zetor 25
Prvý prototyp traktora dokončila továreň 14. novembra 1945 [1] a už 15. marca 1946 boli prvé tri vyrobené kusy slávnostne odovzdané zákazníkom[1]. Sériová výroba traktorov (model Zetor 25) začala 17. septembra 1946. Do roku 1947 ich bolo vyrobených asi 3.400 kusov. V roku 1948 bol schválený menší model Zetor 15, ktorý sa vyrábal do roku 1949. Zetory 25A a 25K sa vyrábali do roku 1961 a bolo ich vyrobených 158.570 kusov, z ktorých bolo 97.000 určených na export. V priebehu roku 1949 bol predstavený prototyp Zetor 30, ktorému bola v Prahe na výstave udelená zlatá medaila, ale sériovej výroby sa nedočkal pretože bolo potrebné vyvinúť silnejší stroj, a tak sa neskôr stal základom pre Zetor 35 ktorý mal štvorvalcový motor s výkonom 42 koní a bol vyrábaný od roku 1955 až do roku 1960 a v modernizovanom prevedení ako Zetor 50 Super až do roku 1968.
Vyrábané typy:
- ZETOR 15 (12 kW)
- ZETOR 25 (18 kW)
- ZETOR 35 (31 kW)
- ZETOR 50 (38 kW)
Unifikovaný rad UR I.
Unifikovaný rad I.
Skratka UR znamená unifikovaný rad. V roku 1957 sa začalo pracovať na typoch 2011, 3011 a 4011 s dvoj, troj, a štvorvalcovými motormi. Na týchto strojoch sa prejavila vysoká miera unifikácie dielov jednotlivých strojov. Sortiment UR I. bol doplnený o rôzne modifikácie ako Zetor 2023 určený pre vinice, Zetor 3045 a 4045 s prednou poháňanou nápravou, typy s koncovkou 45, Z 3016 a 4016 v polopásovom prevedení a 3017 pre horské oblasti. Výroba prebiehala od roku 1960 do roku 1967.
Prvá modernizácia UR I. prebehla v rokoch 1968 – 1969 a výsledkom boli typy 2511, 3511, 4511 a 5611. V roku 1972 bola zahájená druhá modernizácia UR I.a vznikli typy Z 4712, 5711, 6711. Model 4712 sa mal pôvodne volať 4711, ale toto označenie bolo patentované v NDR. Tretia modernizácia v rokoch 1977 – 1978 priniesla typy 4911, 5911, 6911, tieto typy sa vyrábali aj v prevedení s pohonom prednej nápravy, polopásové, kĺbové alebo úzke pre vinice. Štvrtá modernizácia v rokoch 1980 – 1981 priniesla typy 5011, 6011, 6045, 7011, 7045. Tieto typy sa od predchádzajúcich líšili hlavne novým moderným designom, interiérom kabíny a zlepšením hygienických podmienok.
V poradí piata modernizácia prebehla v rokoch 1984 a priniesla typy 5211, 5245, 6211, 6245, 7211 a 7245 a v roku 1986 prebehla šiesta modernizácia v ktorej boli vyvinuté typy 7711, 7745 a 7745 turbo s max. rýchlosťou 30 km/h oproti 25 km/h z predošlých radov. V roku 1990 boli tieto typy doplnené o vinohradnícke modely 5213 a 5243.
Traktory tejto rady sa vyznačovali vysokou unifikáciu výrobných dielov a komponentov. Boli vybavené 2, 3 a 4 valcovými motormi s výkonmi od 16,5 do 32,5 kW. Prevodovka obsahovala 5 dopredných a jednu spätnú rýchlosť. Traktor bol vybavený vývodovým hriadeľom pre pohon náradia a modernou regulačnou hydraulikou Zetormatic pre reguláciu zadného trojbodového závesu pre prípojné zariadenia.
Od rady UR 1 sa používajú familiárne označenia Super a Major.
Vyrábané typy
- ZETOR 2011 (16,5 kW)
- ZETOR 3011 (24,5 kW)
- ZETOR 4011 (32,5 kW)
[upraviť | upraviť zdroj]
Unifikovaný rad URII.
Na tejto rade sa začalo pracovať v 60. rokoch a signalizovala stroje s vyššími výkonmi 80 – 160 Hp. V roku 1962 vzniklo vývojové stredisko Zetor a Ursus. Od roku 1968 boli postupne vyrábané traktory 8011, 8045, 10011, 10045, 12011, 12045, 16045 Crystal. Tieto typy boli potom modernizované a označené 8111, 8145, 10111, 10145, 12111, 12145, 16145. V 80. rokoch bola výroba prevedená na Slovensko kde v ZŤS MARTIN túto radu dvakrát modernizovali a to ako 8211 – 16245 a potom ako 8311 – 18345
Unifikovaný rad UR III.
Zetor Forterra
Na tejto rade sa začalo pracovať v r. 1972 ale sériovej výroby sa dočkala až v r. 1992. Tvorili ju typy 7520, 7540, 8520, 8540, 9520, 9540, 10540 s výkonom 82 – 103 koní. V r. 1998 bola zahájená výroba modernizovaných traktorov Forterra s ozn. 8621, 8641, 9621, 9641, 10641 a 11641. Od roku 2002 boli postupne modernizované na modely 8641, 9641, 10641 a 11441 a od r. 2006 bola do r. 2007 vyrábaná Forterra 11741 so šesťvalcovým motorom a od r. 2007 Forterra 11741_4C s štvorvalcovým motorom.
V roku 1992 na výrobu UR I. nadväzuje aj rad UR III. s týmito typmi: 3320, 3340, 4320, 4340, 5320, 5340, 6320, 6340 prezentovanými ako Model 92 a v roku 1994 bol tento rad rozšírený ešte o model 7320 turbo a 7340 turbo. V roku 1997 bola začatá výroba traktorov s označením 3321 super-7341 super turbo s novými konštrukčnými prvkami prezentovanými ako Model 97 a vyrábali sa až do roku 2004. Traktory 3320 – 7340 turbo sa od roku 2001 predávali pod označením Major, ktoré mali novú kapotu a rovnakú kabínu ako modely 3321 Super – 7341 Super. Výroba bola ukončená r. 2006.
Jednotný ľahký rad traktorov JRL
Výroba radu JRL (Jednotný rad – ľahký) bola začatá v roku 2004 modelom Proxima s číselným označením 6421, 6441, 7421, 7441, 8441 – 61-82HP a pre rok 2007 bola pripravená inovácia Proxima Plus s typmi 8541, 9541, 10541 – 82 – 101Hp.
Zetor Maxterra
Predstavuje návrat do výkonnostnej kategórie 130 až 170 HP. Postavený je prototyp vlastnej konštrukcie, ktorý bol predstavený v roku 2009 na veľtrhu Agritechnica v Hannoveru.
Popis modelov rady UR 2 1969 – 1980
Traktory UR 2 boli vyvíjané a následne vyrábané v spolupráci s poľským výrobcom Ursus. Traktory boli vybavené 4 a 6 valcovými motormi. Prevodovku mala 4 stupne s dvojstupňovou redukciou a bola doplnená násobičom točivého momentu s radením prevodov pod záťažou. Traktory boli vybavené kabínou uloženou na gumených pružinách, pneumaticky odpruženým sedadlom a vykurovaním s ventiláciou. Ďalej boli vybavené hydraulikou so zdvíhacou silou do 4 ton. Traktory boli postupne modernizované v 6 hlavných modernizačných krokoch a to až do roku 1996, pričom vzniklo mnoho rôznych typov napr. vyhotovenie Horal alebo vinohradnícke typy.
Vyrábané typy
- ZETOR 8011/45 (55 kW)
- ZETOR 10011/45 (73 kW)
- ZETOR 12011/45 (92 kW)
- ZETOR 16045 (118 kW)
- ZETOR 12045 (92kw)
Popis modelov rady UR 3 1990 – 2004
Tieto traktory mali úplne novú koncepciu prevodovky aj podvozku. Motory boli prepĺňané štvorvalcové. Prevodovka mala 4 stupne s dvojstupňovou redukciou s dvoj alebo štvorstupňovým násobičom točivého momentu. Na zvláštne prianie bola montovaná elektronicky riadená hydraulika od firmy Bosch. Traktory mali úplne novú bezpečnostnú kabínu a kapotáž a moderné vybavenie interiéru.
Vyrábané typy
ZETOR 7520/40
ZETOR 8520/40
ZETOR 9520/40
ZETOR 10520/40
Popis modelov rady JRL 2004
Traktory sú vybavené 4 valcovými prepĺňanými motormi ktoré spĺňajú emisný stupeň EURO3. Synchronizovaná prevodovka s násobičom obsahuje 20+4 prevodových stupňov s reverzáciou 12+12 a redukciou 20+4. Bezpečnostná kabína sa skladá zo sférických tónovaných skiel a je vybavená moderným interiérom. Kapotáž obsahuje halogénové svetlomety.
Vyrábané typy
- PROXIMA 65 (45 kW)
- PROXIMA 75 (53 kW)
- PROXIMA 85 (60 kW)
- PROXIMA 95 (66 kW)
- PROXIMA PLUS 85 (60 kW)
- PROXIMA PLUS 95 (66 kW)
- PROXIMA PLUS 105 (74 kW)
- PROXIMA POWER 85 (60 kW)
- PROXIMA POWER 95 (66 kW)
- PROXIMA POWER 105 (74 kW)
- PROXIMA POWER 115 (81 kW)
- FORTERRA 95 (66 kW)
- FORTERRA 105 (74 kW)
- FORTERRA 115 (81 kW)
- FORTERRA 125 (90 kW)
Zetor Proxima Plus
Model Proxima plus má 16+16 prevodových stupňov s dvojstupňovým násobičom. Pohon vývodového hriadeľa je spínaný mokrou lamelovou spojkou.
Zetor Proxima Power
Proxima power má trojstupňový násobič radenia pod záťažou – 24+24 prevodových stupňov. Pohon vývodového hriadeľa je realizovaný štvorlamelovou mokrou spojkou ovládanou proporcionálnym ventilom.
Zetor Forterra[upraviť
Forterra má trojstupňový násobič radenia pod záťažou a synchronizovanú reverzačnú prevodovku 24+18 prevodových stupňov. Zadný trojbodový záves obsahuje elektronickú reguláciu EHR od firmy Bosch. Pohon vývodového hriadeľa je realizovaný štvorlamelovou mokrou spojkou ovládanou proporcionálnym ventilom.