Eletrónka
Jedným z najvýznamnejších vynálezov 20. storočia bol objav vákuovej elektrónky, ktorá sa používala vo väčšine vtedajších audio systémov, počítačov reprodukovanej hudby a obrazu. Predzosilňovačové a zosilňovačové elektrónky zvyšujú amplitúdu obvodu, čiže menia zvukové signály nízkej úrovne na zvukové signály vyššej úrovne. U samotných zosilňovačov je to ich hlavnou úlohou a amplitúdu zvyšujú výraznejšie. Nazývame ich vákuovými, lebo sú tvorené skleneným obalom, ktorý udržuje vákuum pre samotné fungovanie elektrónky a súčasne ochraňuje vnútro elektrónky pred spálením a oxidáciou. Vákuum taktiež udržuje elektróny v trubici pred kolíziami s molekulami vzduchu, ktoré by vytvárali šum.
12AX7
Často využívaný typ elektrónky 12AX7 vhodný predovšetkým pre predzosilovače je komponent, v ktorom sa nachádza 1 pár elektrónkových triód. Každá takáto elektrónka sa rozdeľuje teda na stranu A a stranu B.
Anóda A
Mriežka A
Katóda A
Ohrievač 1
Ohrievač 2
Anóda B
Mriežka B
Katóda B
Hlavný ohrievač
V hornej časti elektrónky sa nachádza Getter, ktorý má tvar kruhového držiaka s nôžkami a používa sa na uchytenie reaktívneho materiálu, čím sa vytvorí tzv. Getter Flash. Úlohou Getter Flash-u je absorpcia molekúl plynu, a tak udržanie vákua v elektrónke. Ak by sa farba Getter Flash-u zmenila zo striebornej na popolovo bielu farbu, znamenalo by to, že trubica bola kontaminovaná príliš veľkým množstvom kyslíka z dôvodu narušenia vákua, a tak viac už nepoužiteľná.
Odsávacia špička
Getter Flesh
Getter
Izolacná rozpera
Sklenený kryt
Katóda
Podpora mriežky
Doska/Anóda
Mriežka
Vlákno
Olovený drôt
Tesnenie
Pin
Signál gitary vchádza do elektrónky obrazne vľavo a prechádza najskôr cez rezistor uzáveru mriežky s voliteľným odporom, ktorý slúži na filtrovanie šumu z gitary a vysokých frekvencií, ktoré ľudské ucho nepočuje. Často sa nepoužíva pre pokles prichádzajúceho signálu gitary. Z tohto rezistora vstupuje signál do samotnej elektrónky na mriežku, ktorá riadi tok elektrónov trubicou, ktoré sa tam dostávajú cez katódu trubice a prúdia cez mriežku na nabitú vysokonapäťovú anódu. Predtým ako elektróny vstupujú do trubice, prechádzajú cez katódový rezistor, ktorý vytvára predpätie medzi mriežkou a katódou. Spravidla nie vždy prechádza cez oblúkový kondenzátor s voliteľnou hodnotnou, ktorý funguje ako zásobník elektrónov na katóde. Mriežka riadi tok elektrónov trubicou. Anóda je nabitá vysokonapäťovým jednosmerným prúdom na ťahanie elektrónov z katódy cez mriežku na samotnú anódu. Zaťažovací odpor transformuje obvod z prúdového zosilňovača na napäťový zosilňovač. Väzobný kondenzátor bráni tomu, aby vysokonapäťové jednosmerné napätie anódy tieklo po prúde, ale umožňuje prechod striedavého prúdu gitary.
Kedže napätie zvukového signálu kolíše, súcasne s ním sa mení elektrický náboj siete. Pri kolísaní sietového napätia sa pohybuje aj jeho blokovacia sila, takže tok elektrónov medzi nažhavenou katódou a anódou kolíše ku gitarovému signálu. Zmeny napätia na anóde predstavuje zosilnený gitarový signál.
Ked mriežkou prebehne záporne (viac elektrónov), dalšie elektróny na mriežke odpudzujú elektróny, ktoré sa snažia dostat cez mriežku na anódu. Ked napätie v riadiacej mriežke poklesne na kladné, môže cez siet prechádzat väcší prúd z katódy na anódu.
Dôležitým konceptom, ktorý je potrebné pochopit pri fungovaní elektrónky, je skutocnost, že anóda privádza vysoké napätie jednosmerného prúdu na napájanie elektrónky a súcasne prenáša zosilnený striedavý zvukový signál. Striedavý audio signál, teda obrazne jazdí na vrchu jednosmerného prúdu. Tento jav nazývame odklon jednosmerného elektrického prúdu. Anódový prúd je v skutocnosti iba premenlivý jednosmerný prúd. Elektróny prúdiace z katódy na anódu sa pohybujú iba jedným smerom. Ale vlnenie jednosmerného napätia považujeme za striedavý signál „jazdiaci na vrchole jednosmerného napätia“. Ak odstránime jednosmerný komponent pomocou transformátora alebo spojovacieho kondenzátora, dostaneme skutocný striedavý signál.
Pocas procesu zosilnenia signálu sa môžu niektoré volné elektróny dostávat na mriežku a prúdit tak proti smeru gitarového signálu, cím sa vytvára nežiaduce jednosmerné napätie. Aby sme zabránili tomuto napätiu odbúravame ho pomocou únikového rezistora mriežky, ktorý je na vstupe mriežky do elektrónky. Vdaka tomuto rezistoru sú volné elektróny odbúravané a unikajú, cím sa nám nezvýši sietové napätia a zachováva sa predpätie katódy.
Trojpásmový Ekvalizér
Základným prvkom takmer každého predzosilňovaču je ekvalizér ovládajúci tri štandardné zvukové pásma výšok, stredov, spodkov. Tento predzosilňovač nebol výnimkou. Pri klasickom type myslíme iba na charakteristiku intenzity daného zvukového pásma a nie iné možné nastavenia pásiem, ktoré sú možné ovládať pomocou inej sústavy komponentov. Hovoríme len o špeciálnej vlastnosti zvukového pásma.
Hornopriepustný filter
Ako už z názvu vyplýva, takýto filter nám prepúšťa len vysokofrekvenčné vlny a blokuje nízkofrekvenčné vlny. Vytvoríme ho pomocou rezistora a kondenzátora, kde signál prechádza cez kondenzátora. Ten nám pre pustí len vysokofrekvenčné vlny a nízkofrekvenčné blokuje.
Dolnopriepustný filter
Takýto filter, na rozdiel od hornopriepustného filtra, prepúšťa len nízke frekvencie, ale nevie blokovať vysoké frekvencie. Vymeníme, teda pozíciu rezistora a kondenzátora podľa predlohy predošlého filtra, kde sa nám nezablokujú vysoké frekvencie pomocou rezistora, ale prepustia sa. Pomocou kondenzátora sa však vysokofrekvenčné vlny odbúrajú, čím pokračujú na výstup len nízkofrekvenčné vlny, ktoré nedokážu prejsť cez kondenzátor.
Stredný priepustný filter
Stredný priepustný filter nám bude prepúšťať stredové frekvencie medzi hodnotami vysokofrekvenčných a nízkofrekvenčných s tým, že ak budú tieto hodnoty susedné, tak sa budú čiastočne rušiť. Vytvoríme ho zapojením oboch doteraz spomínaných filtrov.
Tone Stack zapojenie
Tone Stack zapojenie je zapojeine s úplne odlišnou mentalitou ako bežné pásmové zapojenie. Zapájanie súčiastiek je sériové a vytvorí sa tak obrazný komín (Tone Stack =tónový komín). Samotné ovládacie prvky sú vysoko interaktívne a existuje široký zárez stredného pásma, ktorý zosilní basy a výšky. Zmenou spodkov a výšok posúvame strednú frekvenciu a najbližším spôsobom dosiahnutia pravého stredného rozsahu je eliminácia spodkov a výšok, a to prepnutím ich na najmenšie možné hodnoty a vyvýšenie na najväčšiu možnú hodnotu prepínača ovládajúceho stredný rozsah. História tohto zapojenia nie je úplne známa, ale aj tak ho využíva väčšina veľkých výrobcov, keďže je veľmi charakteristický pre jeho ekonomickosť a minimalistickým počtom dielov.
Integrované obvody
Bright switch
Bright switch chápeme ako prepínač jasný alebo svetlý tónovo. Vyzdvihuje nám vysokofrekvenčné vlny, a to namieste, kde ovládame skreslenie kanálu tým, že tam umiestnime kondenzátor slúžiaci ako filter, ktorý prepúšťa iba tieto vlny. Nechceme však, aby ostatné frekvencie boli eliminované, ale iba vysoké boli pozdvihnuté, preto switch zapájame paralelne.