K zaregistrovaniu značky došlo 17. augusta 1929 o pol jedenástej dopoludnia. Český majiteľ zbrojovky, podnikateľ a vynálezca František Janeček hľadal nový výrobný program, potom ako sa v jeho firme doposiaľ najdôležitejšie zbrojné produkty ukázali ako nedostatočne konkurecieschopné. Následne kúpil práva na motocykel nemeckej značky Wanderer, čo bol jednovalec s rozvodom OHV, zdvihovým objemom 500 cm3, hriadeľovým pohonom a rámom z oceľových profilov. Ľudovo nazývaný „Rumpál“, bol nedostatočne vyvinutý a pre množstvo detských chorôb sa mohol iba s čiastočným úspechom usadiť na trhu (firma Wanderer končila predovšetkým v dôsledku technických problémov s týmto motocyklom výrobu, možno práve preto sa mohli zdať Janečkovi ponúknuté podmienky ako výhodné). Predstavený bol na Pražskom autosalóne 23. októbra 1929. V tejto oblasti neskúsenej firme vytiahol tŕň z päty anglický motocyklový pretekár a konštruktér George William Patchett, ktorý začal konštruovať úspešný pretekársky stroj a roku 1932 bol uvedený na trh nový motocykel s motorom Villiers 175 cm3. Patchett navrhol pre Jawu i dva cestné stroje so zdvihovým objemom 350 cm3, verziu SV a OHV, potom však už prišli návrhy Ing. Josefa Jozífa, najprv dvojtaktný 100 cm3. Po druhej svetovej vojne bola Jawa znárodnená a jadrom jej produkcie sa stali dvojtaktné stroje: jednovalce 125 a 175 cm3, jedno- alebo dvojvalec 250 cm3 a dvojvalec 350 cm3.Okrem toho vyrábala Jawa oveľa rafinovanejšie pretekárske stroje DOHC (niektoré prepĺňané) a od polovice 50. rokov dvojvalce OHC 500 cm3. V celom povojnovom období žala úspechy v Šesťdňovej súťaži, v motokrosoch i na plochých dráhach, ale jej hitmi ostávali dvojtaktné motocykle 250 a 350 cm3 aj malé motocykly predovšetkým pre mládež 50 cm3. Jawa vyrába motocykle dodnes. Jej hlavným produktom je JAWA 650 s motorom Rotax.Na tomto videu si môžete pozrieť históriu Jawy - Link