Ako cestujú ľudia v Paríži?
Mesto je hlavným železničným, diaľničným a leteckým dopravným strediskom obsluhovaným dvoma medzinárodnými letiskami: Letisko Charlesa de Gaulla (druhé najrušnejšie letisko v Európe) a Paríž-Orly. Parížske metro, ktoré bolo otvorené v roku 1900, slúži denne 5,23 miliónom cestujúcim, čím je druhým najrušnejším metroEm v Európe po moskovskom metre. Gare du Nord je 24. najrušnejšou železničnou stanicou na svete, avšak ako prvá sa nachádza mimo Japonska, s 262 miliónmi cestujúcimi v roku 2015.
Mestská doprava
Paríž má od 19. storočia široké bulváry, ktoré však automobilovej doprave často nestačia. Mestská doprava má 4 druhy:
- Metro (14 trás, posledná 2001, linka 14 – automatická)
- RER – parížska rýchlodráha – 5 trás značených písmenami A-E a číslicami napr. A1-A5 podľa vetiev danej linky
- autobusy – v Paríži jazdí asi 4000 autobusov
- električky – nové trate na severe pri hranici so štvrťou Saint Denis
Železničná doprava
Paríž je prirodzeným centrom a hlavným železničným uzlom Francúzska. Nevýhodou však je roztrieštenosť do piatich najdôležitejších hlavových (koncových) staníc:
- Gare du Nord (susediaca s Gare de l'Est) – vlaky pre smer: sever krajiny, Spojené kráľovstvo, Belgicko, Holandsko, Porýnie + severné Nemecko, vrátane TGV
- Gare de l'Est (susediaca s Gare du Nord) – vlaky pre smer: východ a severovýchod krajiny, južné Nemecko, Luxembursko, Švajčiarsko, vrátane TGV
- Gare de l'Est (susediaca s Gare du Nord) – vlaky pre smer: východ a severovýchod krajiny, južné Nemecko, Luxembursko, Švajčiarsko, vrátane TGV
- Gare de Lyon (susediaca s Gare d'Austerlitz) – vlaky pre smer: juh a juhovýchod krajiny, južné Nemecko, Luxembursko, Švajčiarsko, Taliansko, vrátane TGV
- Gare Montparnasse – vlaky pre smer: západ a juhozápad krajiny, Španielsko, vrátane TGV
Medzi „dvojstanicami“ Nord+Est a Lyon+Austerlitz je možná priamymi prímestskými vlakmi RER, z ktorých je možné sa dopraviť z prestupnej stanice Chatelet metrom na Montparnasse.