História
Môj pohľad
Predstavitelia
Galéria
|
Vasilij Kandinskij sa narodil v Moskve v roku 1866. Študoval ekonómiu, etnológiu a právo, potom odišiel do Mníchova študovať umenie. Kandinskij založil známu skupinu "Modrý jazdec" a v tomto čase namaľoval svoj prvý abstraktný obraz. Vydal knihu, v ktorej opisoval zmysel nového smeru: „Umelec, ktorému nejde o zobrazenie skutočnosti, byť navýsosť umelecký, ale o to, aby vyjadril svoj vnútorný svet musí s určitou závisťou pozerať na to, s akou prirodzenosťou a samozrejmosťou sa darí naplniť tento cieľ tomu najnehmotnejšiemu zo všetkých umení - hudbe. Logicky preto hľadá inšpiráciu práve v nej a pokúša sa nájsť podobné prostriedky. Práve preto sa v súčasnom umení často stretávame s rytmami a abstraktnými matematickými konštrukciami, s opakovaním farebných tónov, ich dynamizáciou atď (...) Maliarstvo sa ocitlo na samom začiatku cesty, na ktorej by vlastnými prostriedkami malo dospieť až k umeniu v abstraktnom slova zmysle a rýdzo maliarskym kompozíciám." V roku 1889 sa vydal na severný Ural, kde študoval právny systém syrjanských kmeňov. Na ich bubnoch ho zaujali geometrické maľby, ktoré sa prejavili v jeho tvorbe. Spolu s Feiningerom, Paulom Kleem a A. Javlenskym založil skupinu Modrá Štvorka. V roku 1930 získal nemecké občianstvo a stretol sa s americkým milionárom Guggenheimom, ktorý nakoniec začal zbierať jeho obrazy. O deväť rokov neskôr odišiel do Francúzska, kde získal občianstvo a dokončil svoj posledný obraz „Kompozícia X“. Kandinskij zomrel 13. decembra 1944 vo svojom ateliéri v Neuilly-sur-Seine. Kazimír Malevič Jedným z prvých ruských predstaviteľov abstraktnej maľby bol Michail Larionov, ktorý od roku 1911 vytváral rajonistické obrazy. Larionov značne ovplyvnil mnohých ruských umelcov, pričom jedným z nich bol aj Kazimír Malevič. Pre tohto maliara bol charakteristický konštruktivistický prístup k maľbe, používal silný geometrický postup, pričom štylizoval maliarsky prejav na absolútne minimum. V roku 1915 Malevič zverejnil svoj Suprematický manifest. Snažil sa vyabstrahovať maliarske prostriedky, až vznikol jeho najznámejší obraz Čierny štvorec na bielom pozadí. Namaľoval aj ďalší obraz, v ktorom chcel zúžiť maliarske prvky na absolútne nič. Príkladom tejto teórie je obraz Biely štvorec na bielom pozadí. Zaoberal sa aj snímkovaním krajiny z lietadla, pomocou čoho potom vytváral abstraktné kompozície. Rád využíval grafy na inšpiráciu pri práci. Myšlienky suprematizmu rozvíjali aj Vladimír Tatlin a Alexander Rodčenko. Pre abstraktnú maľbu bola dôležitá aj škola Bauhaus kde vyučoval Kandinskij a Paul Klee. |