Stránka o hrách žánru RPG a MMORPG

Homepage Čo je RPG? Prečo je RPG návykové? Najlepšie RPG a MMORPG História RPG hier Zdroje 10132_11_01_15_2_55_12.png, 852kB

Prečo je (MMO)RPG návykové?

V RPG hrách sa hráč zväčšä pohybuje v rozsiahlej krajine plnej postáv známych z fantasy alebo sci-fi literatúry či rozprávok, ale aj z reálneho sveta. Ich hrdinovia, ktorými môžu byť ľudia s bežnými („stredovekými“) zamestnaniami, ale aj dobrodruhovia, rytieri či nadprirodzené bytosti, sa v priebehu hry vyvíjajú a v závislosti od vykonávanej činnosti sa zlepšujú ich zručnosti a schopnosti a zväčšuje majetok.

Internetové RPG (tzv. MMORPG) hry sú nekonečné a nie sú v nich vopred stanovené úlohy – každý hráč sa sám rozhodne, či bude pomaly budovať svoju stolársku dielňu a najímať nových zamestnancov, alebo žiť dobrodružným životom na cestách. Každá akcia, postavený dom či zabitý nepriateľ, okamžite ovplyvňuje aj svet ostatných hráčov.

Čaro internetových hier je najmä v tom, že susedmi hráča vo fiktívnom svete nie sú počítačom vytvorené postavy, ale iní skutoční ľudia, s ktorými môže debatovať či vydať sa na potulky svetom. Fiktívne internetové krajiny sú preto skutočnými spoločenstvami, kde si mnohí ľudia nachádzajú skutočných priateľov a prežívajú tu intenzívny spoločenský život. To núti ľudí tráviť za počítačom oveľa viac času, než pri bežných hrách – aj počas ich neprítomnosti sa totiž objavujú nové obchodné príležitosti, aj nové hrozby, na ktoré je dobré reagovať.

Motivácia hráčov


Čo vedie hráčov k hraniu hier? Odborník na hernú psychológiu, Richard Bartle, rozdelil motiváciu hráčov pre hranie MMORPG a RPG hier do štyroch skupín:

  • Dosahovanie cieľov – hráčov poháňa túžba splniť ciele hry, obvykle je to určitý spôsob zbierania bodov – či už skúseností, peňazí alebo levelov.
  • Skúmanie herného sveta – hráči chcú zistiť čo najviac o štruktúre hry, vrátane mapovania geografie herného sveta i úplného porozumenia herných mechanizmov.
  • Spoločenské vyžitie - hráči používajú herné koncepty na konverzáciu a role-play so spoluhráčmi.
  • Zabíjanie – hráči chápu hru ako prostriedok na spôsobovanie utrpenia iným herným postavám alebo iným hráčom a z ubližovania druhým čerpajú nemalé uspokojenie.

  • teso (1).jpg, 105kB

III.D Gymnázium Ľudovíta Štúra Zvolen, šk. rok 2016/2017