Domov
Parametre
Galéria
Jawa

Predchodcom bol model Jawa 250/353 kývačka, od roku 1969 sa vyrábal aj model Jawa 250/592. Názov panelka vznikol podľa hornej masky predného svetla tiahnuci sa až ku koncu riadidiel s oválnym tachometrom miesto kruhového u kývačky. Pre lepšie zabezpečenie bola v spínacej skrinke použitá vložka FAB, ako u posledných kývaček. Zadné svetlo nebolo plechové, ale z priesvitného červeného plastu.

Motor

Motor mal výkon 14 koní oproti 12 koňom u poslednej verzie predchodcu Jawa 250/353 vďaka novému piestu a valcami s väčšími sacími kanálmi. Karburátor bol priamo upevnený na valec a sytič bol ovládaný u rukoväti plynu. Kvôli vyšším valcom boli zmenené výfukové kolená na vyššie a kratšie. Hriadeľ kľukovky bol väčší a u verzie 250/559/02 bol nesený jedným guličkovým ložiskom na každom čape. U verzie 250/559/04 sa uskutočnila úprava blokov motora a kľukový hriadeľ bol nesený tromi guličkovými ložiskami, rovnako ako u modelu 250/353. To znamená jedno ložisko na strane dynama a dve ložiská na strane primárneho prevodu oddelené labyrintovým tesnením.

Parametre

Podľa modelového roku a možno aj kus od kusu sa môžu niektoré údaje líšiť.

  • Rám: zváraný z štvorhranných profilov
  • Suchá hmotnosť: 128 kg
  • Pohotovostná hmotnosť: 140 kg
  • Maximálna rýchlosť: 110 km / h
  • Spotreba paliva: 3,7 l / 100km

Verzie

  • Jawa 250/559/02 - vyrábaná do roku 1965
  • Jawa 250/559/03 - superšport, údajne vyrobených niekoľko kusov v rokoch 1963-64
  • Jawa 250/559/04 - od roku 1964 do roku 1974
  • Jawa 250/559/05 - slávny model s automatickou odstredivou spojkou, tzv. Automatic