Vitajte v Paríži! |
|
Úvod Poloha Najkrajšie štvrte Najväčšie lákadlá Doprava |
Doprava v Paríži predstavuje mnoho odlišných spôsobov verejnej dopravy v Paríži a pre priľahlú aglomeráciu, ktorú zabezpečujú rôzne dopravné spoločnosti. Chrbticou dopravnej sieti je tunajšie metro, ktoré je doplnené mestskými autobusmi . Spojenie s predmestiami poskytujú linky RER a Transilien, ktoré vytvárajú hustú železničnú sieť. Od 90. rokov je postupne obnovovaná aj električková doprava . K raritám patrí lanovka a jedna linka riečnej dopravy. MetroParížske metro predstavuje hlavnú dopravnú sieť v Paríži, ktorá miestami zasahuje aj do susedných predmestí . Väčšina staníc sa nachádza v podzemí. Je charakteristické svojimi pomerne úzkymi podzemnými chodbami a hustou sieťou. Od svojho uvedenia do prevádzky v júli 1900 sa metro veľmi rozšírilo. V roku 2008 obsahovalo šestnásť liniek, z ktorých dve linky boli rozvetvené, a 301 staníc. Do roku 2012 by sa sieť metra mala rozšíriť na piatich miestach, čo znamená jej predĺženie asi o 15 km. ElektričkyParížska aglomerácia mala kedysi električkovou sieť o dĺžke 960 km. Vo 30. rokoch bola električková doprava považovaná za zastaralú a preto bola postupne nahradzovaná autobusmi. Od roku 1992 sú električky opäť postupne zavádzané a to predovšetkým na predmestiach. V roku 2006 bola uvedená do prevádzky linka T3 , ktorá vedie na území Paríža po jej južnom okraji. V roku 2009 sa začalo jej predĺženie, rovnako sú v rôznych fázach príprav či výstavby aj ďalšie linky na predmestiach. AutobusyAutobusová sieť je rozšírená predovšetkým na predmestí, v samotnom Paríži už menej. RATP prevádzkuje linky v Paríži a v priľahlých predmestiach, čo je len necelá štvrtina z celkového množstva. Zostávajúce linky v parížskej aglomerácii sú prevádzkované nezávislými súkromnými subjektmi, zoskupenými v asociácii Optile. Automobilová dopravaCestná sieť číta v regióne Île-de-France približne 800 km diaľnic. Diaľnice spájajú Paríž s juhom Francúzska ( Dijon, Lyon, Marseille), severom (Lille), Normandiou ( Rouen, Caen, Le Havre ), východom ( Remeš, Mety, Štrasburg ), Akvitánsko ( Orléans, Bordeaux ) a pobrežím Atlantiku ( Le Mans , Nantes ). Všetky sa napájajú na mestský okruh boulevard périphérique. Automobilová prevádzka a parkovanie v Paríži sú veľmi problematické, ako vo väčšine svetových metropol Parkovacích miest bolo v Paríži evidovaných v roku 2007 asi 755 000. Z nich bolo 165 000 miest na verejných komunikáciách, najmä pozdĺž ulíc, 80 000 miest v platených garážach, 70 000 miest na koncesovaných parkoviskách a 440 000 miest v súkromných garážach a na dvoroch domov. Plateným parkovaním na uliciach mesta podporuje alternatívne druhy prepravy (jazda na bicykli), navyše dochádza k znižovaniu počtu povolených miest a inštalácie platobných automatov aj v uliciach , kde ešte neboli. Od roku 2002 nie je možné platiť parkovanie mincami, ale predplatenou kartou TaxiNa začiatku roku 2007 bolo v Paríži 15 500 vozidiel taxislužby. Stanovište taxi sú rozdelené do troch kategórií: 28 veľkých staníc je umiestnené v blízkosti hlavných turistických atrakcií alebo veľkých námestí, kde stoja taxíky 24 hodín denne, 90 staníc je umiestnených v blízkosti hlavných dopravných trás a 316 sa nachádza v blízkosti verejných budov (nemocnice, hotely, divadlá a pod.). Taxi je voľné, ak je rozsvietené biele svetlo na streche vozidla. V roku 2010 obsadený taxík - červená farba, voľný - zelená farba. Parížskej taxíky vykonajú denne v priemere 200 000 jázd. CyklistikaParíž má od konca 90. rokov sieť cyklotrás, ktoré sa neustále rozširujú. Koncom roku 2006 ich bolo 371 km vrátane pruhov pre autobusy. Po mestách Rennes a Lyon tiež Paríž sa začal 15. júlom 2007 systém verejnej požičovne bicyklov, ktorý spravuje firma JCDecaux. Tento systém má za cieľ nahradiť používanie áut v meste na krátke trasy. Železničná dopravaV Paríži je šesť veľkých železničných staníc: Gare du Nord, Gare Saint-Lazare, Gare de l'Est, Gare Montparnasse, Gare de Lyon a Gare d'Austerlitz , ktoré slúžia pre hlavné trate aj prímestskú železnicu. Železničná doprava výrazne vzrástla s otvorením TGV v roku 1981, ktoré zachádza na stanici Gare de Lyon, Gare Montparnasse, Gare du Nord a od roku 2007 aj na Gare de l'Est. Gare Saint-Lazare je nádražie s najväčším počtom vypravených vlakov, zatiaľ čo Gare du Nord je prvé, čo sa týka počtu prepravených pasažierov. Letecká dopravaParíž disponuje tromi letiskami, ktoré sa nachádzajú mimo územia mesta a s jedným heliportom , ktorý leží na jeho hraniciach. Ich prevádzkovateľom je spoločnosť Aéroports de Paris. Najstaršie letisko Le Bourget bolo otvorené v roku 1919. Od roku 1932 je v prevádzke Letisko Orly a najväčšie parížske Letisko Charlesa de Gaulla bolo otvorené v roku 1974. Heliport Paríž - Issy-les-Moulineaux funguje od roku 1956. Viac informácií o Paríži nájdete na webovej stránke: www.wikipedia.sk |
Pripravil: Alexandra Čemanová |