Vitajte v Paríži!

Úvod Poloha Najkrajšie štvrte Najväčšie lákadlá Doprava

Doprava v Paríži predstavuje mnoho odlišných spôsobov verejnej dopravy v Paríži a pre priľahlú aglomeráciu, ktorú zabezpečujú rôzne dopravné spoločnosti. Chrbticou dopravnej sieti je tunajšie metro, ktoré je doplnené mestskými autobusmi . Spojenie s predmestiami poskytujú linky RER a Transilien, ktoré vytvárajú hustú železničnú sieť. Od 90. rokov je postupne obnovovaná aj električková doprava . K raritám patrí lanovka a jedna linka riečnej dopravy.

Metro

Parížske metro predstavuje hlavnú dopravnú sieť v Paríži, ktorá miestami zasahuje aj do susedných predmestí . Väčšina staníc sa nachádza v podzemí. Je charakteristické svojimi pomerne úzkymi podzemnými chodbami a hustou sieťou. Od svojho uvedenia do prevádzky v júli 1900 sa metro veľmi rozšírilo. V roku 2008 obsahovalo šestnásť liniek, z ktorých dve linky boli rozvetvené, a 301 staníc. Do roku 2012 by sa sieť metra mala rozšíriť na piatich miestach, čo znamená jej predĺženie asi o 15 km.

Električky

Parížska aglomerácia mala kedysi električkovou sieť o dĺžke 960 km. Vo 30. rokoch bola električková doprava považovaná za zastaralú a preto bola postupne nahradzovaná autobusmi. Od roku 1992 sú električky opäť postupne zavádzané a to predovšetkým na predmestiach. V roku 2006 bola uvedená do prevádzky linka T3 , ktorá vedie na území Paríža po jej južnom okraji. V roku 2009 sa začalo jej predĺženie, rovnako sú v rôznych fázach príprav či výstavby aj ďalšie linky na predmestiach.

Autobusy

Autobusová sieť je rozšírená predovšetkým na predmestí, v samotnom Paríži už menej. RATP prevádzkuje linky v Paríži a v priľahlých predmestiach, čo je len necelá štvrtina z celkového množstva. Zostávajúce linky v parížskej aglomerácii sú prevádzkované nezávislými súkromnými subjektmi, zoskupenými v asociácii Optile.

LaDefense.jpg, 11,9MB

Automobilová doprava

Cestná sieť číta v regióne Île-de-France približne 800 km diaľnic. Diaľnice spájajú Paríž s juhom Francúzska ( Dijon, Lyon, Marseille), severom (Lille), Normandiou ( Rouen, Caen, Le Havre ), východom ( Remeš, Mety, Štrasburg ), Akvitánsko ( Orléans, Bordeaux ) a pobrežím Atlantiku ( Le Mans , Nantes ). Všetky sa napájajú na mestský okruh boulevard périphérique. Automobilová prevádzka a parkovanie v Paríži sú veľmi problematické, ako vo väčšine svetových metropol Parkovacích miest bolo v Paríži evidovaných v roku 2007 asi 755 000. Z nich bolo 165 000 miest na verejných komunikáciách, najmä pozdĺž ulíc, 80 000 miest v platených garážach, 70 000 miest na koncesovaných parkoviskách a 440 000 miest v súkromných garážach a na dvoroch domov. Plateným parkovaním na uliciach mesta podporuje alternatívne druhy prepravy (jazda na bicykli), navyše dochádza k znižovaniu počtu povolených miest a inštalácie platobných automatov aj v uliciach , kde ešte neboli. Od roku 2002 nie je možné platiť parkovanie mincami, ale predplatenou kartou

Taxi

Na začiatku roku 2007 bolo v Paríži 15 500 vozidiel taxislužby. Stanovište taxi sú rozdelené do troch kategórií: 28 veľkých staníc je umiestnené v blízkosti hlavných turistických atrakcií alebo veľkých námestí, kde stoja taxíky 24 hodín denne, 90 staníc je umiestnených v blízkosti hlavných dopravných trás a 316 sa nachádza v blízkosti verejných budov (nemocnice, hotely, divadlá a pod.). Taxi je voľné, ak je rozsvietené biele svetlo na streche vozidla. V roku 2010 obsadený taxík - červená farba, voľný - zelená farba. Parížskej taxíky vykonajú denne v priemere 200 000 jázd.

Cyklistika

Paríž má od konca 90. rokov sieť cyklotrás, ktoré sa neustále rozširujú. Koncom roku 2006 ich bolo 371 km vrátane pruhov pre autobusy. Po mestách Rennes a Lyon tiež Paríž sa začal 15. júlom 2007 systém verejnej požičovne bicyklov, ktorý spravuje firma JCDecaux. Tento systém má za cieľ nahradiť používanie áut v meste na krátke trasy.

Železničná doprava

V Paríži je šesť veľkých železničných staníc: Gare du Nord, Gare Saint-Lazare, Gare de l'Est, Gare Montparnasse, Gare de Lyon a Gare d'Austerlitz , ktoré slúžia pre hlavné trate aj prímestskú železnicu. Železničná doprava výrazne vzrástla s otvorením TGV v roku 1981, ktoré zachádza na stanici Gare de Lyon, Gare Montparnasse, Gare du Nord a od roku 2007 aj na Gare de l'Est. Gare Saint-Lazare je nádražie s najväčším počtom vypravených vlakov, zatiaľ čo Gare du Nord je prvé, čo sa týka počtu prepravených pasažierov.

Letecká doprava

Paríž disponuje tromi letiskami, ktoré sa nachádzajú mimo územia mesta a s jedným heliportom , ktorý leží na jeho hraniciach. Ich prevádzkovateľom je spoločnosť Aéroports de Paris. Najstaršie letisko Le Bourget bolo otvorené v roku 1919. Od roku 1932 je v prevádzke Letisko Orly a najväčšie parížske Letisko Charlesa de Gaulla bolo otvorené v roku 1974. Heliport Paríž - Issy-les-Moulineaux funguje od roku 1956.

Viac informácií o Paríži nájdete na webovej stránke:

www.wikipedia.sk
Pripravil: Alexandra Čemanová