A
actionfreeze – stoptrik, znehybnenie obrazu
Adam and Eving – živý dabing (skratka AE)
americká noc – technika umožňujúca nakrúcanie nočných scén za denného svetla, buď pomocou filtrov, alebo laboratórnou úpravou kópie
americký plán - záber, v ktorom je ľudská postava zachytená od hlavy po kolená, v scenári sa označuje skratkou AP; v kinematografii sa presadil až po príchode zvukového filmu, keďže je najvhodnejší na snímanie dialógových scén
animátor – jedna z najdôležitejších osôb pri tvorbe animovaného filmu, je autorom hereckého výkonu kresby alebo bábky
anime – pomenovanie špecifického druhu japonských animovaných filmov
art director – filmový architekt, odborník, ktorý po preštudovaní scenára a po dohode s režisérom a kameramanom navrhuje dekorácie a stavby a súčasne dohliada na ich výrobu; spolupracuje pri výbere exteriérov a reálov
art-house film – film vysokej umeleckej náročnosti s obmedzeným komerčným efektom, filmy tohto typu uvádzajú špecializované filmové kluby alebo artkiná
asynchrónny zvuk – 1. technická chyba, nesúlad medzi zvukom a obrazom, 2. úmyselný kontrast zvuku a obrazu ako estetický prostriedok (tiež kontrapunktický zvuk), napríklad keď zvuk (dialóg) z jednej scény pokračuje neorganicky do ďalšej alebo naopak začína sa už v predchádzajúcej
autorský film – film, ktorý vznikol prácou jedného človeka; tvorca je súčasne autorom námetu, scenáristom, režisérom, prípadne aj kameramanom, často vo svojom filme i hrá; autorský film sa líši od ostatných filmov výraznými znakmi osobnosti autora, ktorého jedinečnosť divák pozná, aj keď si neprečíta titulky (napr. F. Fellini, I. Bergman)
B
backlight – protisvetlo
background action – druhoradá akcia, akcia v pozadí
back projection – zadná projekcia
biopic – životopisný hraný film
bit part – malá úloha, malá rola
black-and-whitefilm – čiernobiely film
black flash – zatmievačka; postupné zatmievanie jedného záberu; zatmievačkou sa väčšinou končí celý film
benchcamera –triková kamera
benši – tradičný rozprávač japonského nemého filmu, ktorý v kine komentuje premietaný dej
bestboy – zástupca vrchného osvetľovača
biograf – staršie označenie pre kino, vzniklo z latinského bio = život a graf = písmo, písať, teda zaznamenávať život
blank – bez záznamu; čistý; pri niektorých starších filmoch znie ešte dlho pred úvodnými titulkami hudobná predohra, na plátne nevidieť nič; premietacím strojom prebieha filmový pás bez záznamu obrazu – blank (čierny); biely blank (neexponovaný pozitív) sa používa pri strihu filmu, prekladajú sa ním obrazové zábery, ktoré nie sú ešte hotové a kam neskôr prídu titulky, trikové zábery či dvojexpozície; blank sa používa aj ako ochranný pás jednotlivých kotúčov filmovej kópie, pripája sa na začiatok a koniec každého dielu a slúži predovšetkým na zakladanie kópie do dráhy projektora
blockbuster – americké označenie mimoriadne úspešného filmu, z ktorého tržby dosiahnu počas niekoľkých týždňov výšku výrobných nákladov
blue-film – pornografický film
blue screen (angl. modré plátno) – trikový postup, využívajúci princípy pohyblivej masky; hereckú akciu, nasnímanú pred vysokoreflexným plátnom, potom možno doplniť ľubovoľným, zvlášť nakrúteným pozadím – skopírovaním oboch záberov na materiál, necitlivý na modrú farbu; digitálnou obdobou blue screen je green screen
box office film – komerčne úspešný film
boom – žeriav (mikrofónny)
broad light – rozptylné svetlo, difúzne svetlo
C
canted shot – šikmý záber
caption – titulok
cartoon – kreslený film
cast – herecké obsadenie celflash – reflex spôsobený odrazom svetla
CGI (computer generated imagery) – skratka na označenie obrazov vytvorených počítačom
cinéaste – francúzsky výraz pre nadšeného a poučeného filmového znalca (alebo aj tvorcu) s veľkým obdivom pre kinematografiu
cine-kamera – amatérska filmová kamera
cine-film – kinematografický film 35 mm
Cinéma vérité – termín prevzatý z francúzštiny znamená doslovne kino pravda; konfrontačný dokumentaristický štýl, ktorý sa usiluje dokumentárne zachytávať realitu bez sprostredkovateľa, bez toho, že by objekt snímania o tom vedel; využíva sa napr. skrytá ručná kamera, zameriavacie mikrofóny ap.; dodnes sa postupy C. v. využívajú najmä v dokumentárnom filme
cinéphile – (fr.) milovník filmu
Cinemascope – širokouhlý film (označenie pre formát filmu)
Cinerama – panoramatický film; systém využívajúci pri nakrúcaní tri kamery a na premietanie tri projektory, ktoré vytvorili ilúziu obrovského jednoliateho obrazu
close shot – detail, záber hlavy s plecami
close-up – detail, záber na hlavu, tvár, ruky alebo nejaký malý objekt (napr. mrkajúce oko, otvárajúce sa pery)
copyright – autorské právo
creepie-peepie – prenosná elektronická kamera
cutback – pokračovanie záberu prerušeného prestrihom
cyclorama – kruhové pozadie, umelý horizont
čierny film al. film noir – ponuro štylizovaný americký thriller alebo detektívka z mestského prostredia 40. a 50. rokov; súčasný čierny film sa označuje tiež neonoir
čistý film (cinéma pur) al. absolútny, abstraktný film – prúd filmovej avantgardy 20. rokov, ktorej autori sa vzdali nielen filmu hraného, ale aj dokumentárneho zachytenia skutočnosti; využíva možnosti montáže na vytváranie rytmu, aby sa vzniknuté diela priblížili princípom výstavby a pôsobenia hudobných skladieb
D
dialógová listina (dialogue list) – písomný záznam všetkého, čo sa vo filme vyslovilo v dialógu, komentári alebo v druhom zvukovom pláne, záznam slúži na preklad filmu do cudzieho jazyka, na dabing alebo titulky
dialogue script writer – dialógista, špecialista na tvorbu dialógov
diel filmu (tiež kotúč) – asi 300 m filmového pásu (cca 10 minút), t. j. množstvo filmového materiálu, ktoré obsahuje jedna cievka
director – režisér
director of photography – hlavný kameraman (v titulkoch)
diva – pôvodný latinský výraz znamená bohyňa; v oblasti filmu znamená to isté, čo filmová hviezda, star
dlhometrážny film – celovečerný film; nazýva sa tak f., ktorý má najmenej 1 800 m čiže 63 minút premietacieho času
dokresľovačka – filmový optický trik umožňujúci kombinovať akciu v časti reálneho prostredia s domaľovaným obrazom zvyšku stavieb či prostredia (maľovaná maska); v súčasnosti, v čase digitalizácie, sa už nepoužíva
dablér – zástupca (dvojník) hlavného predstaviteľa vo filme (ak účinkuje v rizikovej akcii, nazýva sa kaskadér)
dubbing – ozvučenie, dabing
dubleta – kópia
dud take – nevydarený záber
E
eastern – ázijská obdoba westernu
editor – strihač (v kinematografii)
elevator shot – záber smerom nahor
exteriér – každá scéna odohrávajúca sa mimo budov, nezávisle od toho, či sa nakrúcala v reáli alebo v dekoráciách
extreme close-up – najbližší detail
extreme long shot – záber z diaľky, veľmi veľký celok
F
fázár – pracovník, ktorý pri výrobe kresleného filmu rozkresľuje podľa pokynov animátora a režiséra jednotlivé fázy medzi hlavnými kresbami, ohraničujúcimi akciu
FIAF – Medzinárodné združenie filmových archívov, ktoré vzniklo v roku 1938 v Paríži, v rámci tejto organizácie dochádza k výmene archívnych filmov, kníh, dokumentov
FICC – Medzinárodná federácia filmových klubov vznikla v roku 1947, na Slovensku združuje filmové kluby Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK)
film jam – film zmotaný v kamere
filmografia – v podstate zoznam jednotlivých filmov toho ktorého tvorcu; okrem názvu filmu môže obsahovať aj ďalšie detaily: rok výroby, premiéry, stručný obsah, rozsah úlohy, prípadne aj filmové ceny
filmológia – filmová veda vznikla v prvých rokoch po 2. svetovej vojne, keď v Paríži vznikol Ústav pre filmológiu; v súčasnosti má niekoľko samostatných odborov: teóriu, estetiku, históriu, psychológiu a sociológiu filmu, poetiku, sémiotiku, antropológiu
filmotéka – býva súčasťou filmového archívu, sú v nej uložené umelecky významné a historicky vzácne filmy
film print – filmová kópia
film strip – filmový pás, obrazový pás
flashback – retrospektíva, retrospektívna scéna
foršpan (= trailer) – ukážková snímka; krátka, asi trojminútová snímka, upozorňujúca na čoskoro uvádzaný film, ukážky z filmu sprevádza komentár
fotoska – fotografia z filmu určená na reklamu a zverejňovania v tlačových médiách
G
gangsterka – popri detektívke, krimi a thrilleri najrozšírenejšia forma filmového spracovania témy zločinu, námety čerpá z prostredia organizovaného kriminálneho podsvetia, zobrazuje súboj nepriateľských gangov alebo gangsterov s políciou
G-rated picture – medzinárodné označenie všeobecne prístupného filmu
gyrostatív – zvláštny druh kamerovej hlavy, ktorý pri nakrúcaní zabráni prenosu pohybu kameramana (napr. pri behu) na kameru, systém rýchlo sa otáčajúcich zotrvačníkov a prevodov zaručuje plynulosť pohybu vo všetkých smeroch
H
holografia – trojrozmerné zobrazenie; techniku h. vynašiel už v roku 1948 maďarský fyzik Denis Gabor
I
interiér – každá scéna odohrávajúca sa vnútri budovy, nezávisle od toho, či bola nakrútená v reáli, alebo v dekoráciách ateliéru
inverzia – fotografická alebo filmová surovina, ktorej emulzia je upravená tak, že pri vyvolávaní exponovaného materiálu nevznikne negatív, ale hneď pozitív
J
jazda kamery – pohyblivý záber, pri ktorom kamera ide na kolieskach alebo po koľajniciach
jump cut (angl. strihový skok) – ostrý strih, spájanie dvoch významovo nápadne rozdielnych záberov, napr. pre energické skrátenie času medzi dvoma dejmi
K
kaskadér (angl. tiež stunt, double) – školený špecialista so špeciálnym tréningom, zastupujúci hlavného herca v rizikových alebo fyzicky náročných scénach
keg – malý svetlomet (tiež bečka)
key light – hlavné svetlo
knob twister – zvukár
klapka – drevená alebo elektronická tabuľka s názvom filmu, menom režiséra, kameramana a zvukára, na ktorej sa pri každom zábere mení číslo obrazového a zvukového záberu; slúži na označenie presného miesta synchronizácie obrazového a zvukového záznamu
kolorizácia – od 80. rokov 20. storočia dodatočné počítačové farbenie starších čiernobielych filmov pre televízne vysielanie
koprodukcia – spoločná výroba filmov, na ktorej sa podieľa niekoľko partnerov (viac produkčných firiem alebo krajín)
L
lens – objektív, šošovka
lenser – fotograf
lepička - prístroj slúžiaci na spojovanie častí filmového pásu
lighting cameraman – hlavný kameraman
lighting crew – štáb osvetľovačov
list of credits – titulková listina
long shot – celok (záber)
low-angle – podhľad
M
motion picture – film
multiplex – nový typ kín 90. rokov, vyznačujúci sa veľkou budovou s najmenej 8 kinosálami, 1 500 sedadlami a najmodernejšou technikou (okrem toho bývajú vedľa aj obchody, reštaurácie, kaviarničky a ďalšie možnosti využitia voľného času)
mute shot – nemý záber
mystery play – detektívka
N
narrator – komentátor filmu
near by – veľký detail
nezávislý film (tiež amer. independent f. alebo skrátene indie) – nízkorozpočtový film vyrobený filmovým tvorcom bez finančnej podpory veľkého štúdia alebo producentskej spoločnosti, väčšinou nemá veľkú komerčnú príťažlivosť (nie je však pravidlom)
newsreel – filmové spravodajstvo, týždenník
O
oater – kovbojský film, western
obraz – časť deja filmu (scenára) odohrávajúca sa v jednotnom prostredí a čase, skladá sa zvyčajne z niekoľkých záberov, sled obrazov vytvára scénu; zo stránky estetickej je obraz primárnym výrazovým prostriedkom a základným nositeľom významu
off screen - mimo obrazu
opening credits alebo opening titles – úvodné titulky
operational supervision – prevádzkový dohľad
operator – premietač; kameraman
ostrič – druhý asistent kameramana ovládajúci optiku (objektív) kamery, počas nakrúcania zaostruje a preostruje podľa pokynov kameramana, zakladá tiež filmovú surovinu do kaziet a kazety do kamery
P
panoráma – spravidla pomalý a rovnomerný pohyb kamery; pri horizontálnej p. sa kamera otáča okolo vertikálnej osi, pri vertikálnej p. okolo horizontálnej osi
parallel action – súbežný dej
paralelná montáž (tiež krížový strih) – strihová skladba umožňujúca rozprávať dva alebo viac súbežných dejov z rozličných miest, ktoré sa v určitom bode stretnú (typický príklad je „záchrana na poslednú chvíľu“, kde čím ďalej kratšie zábery striedavo ukazujú ohrozenú bezmocnú obeť a blížiaceho sa záchrancu)
perforácia – jednostranné alebo obojstranné dierovanie filmového pásu, ktoré umožňuje stály a rovnomerný posun filmu v kamere, projektore alebo v kopírke; pri niektorých formátoch môže byť dierovanie aj uprostred; po prvý raz ho použil Francúz Le Prince r. 1888, otvory boli kruhové, v súčasnosti sú štvorcové alebo obdĺžnikové
pilot film – ukážkový film
pilot tone – pomocný zvuk
ping-pong shot – protizáber
playback
playwrighter – dramatik, dramaturg
plenér – nakrúcanie vo voľnej prírode alebo priamo pred krajinným motívom
plot – fabula, priebeh deja
polyekran – princíp premietania na viacero plátien, väčšinou rôznej veľkosti a tvaru
postprodukcia – fáza výroby filmu nasledujúca po fáze nakrúcania, počas nej sa robí strih, titulky, postsynchróny zvuk, hudba
powder man, p. monkey – pyrotechnik
predná projekcia – zvláštny efekt, pri ktorom sa akcia nakrúca pred plochou s veľkou odrážavosťou; na túto plochu sa súčasne premieta obraz pozadia (projektor musí byť oproti kamere v pravom uhle) cez polopriepustné zrkadlo, natočené ku kamere
preostrovanie – zmena ohniskovej vzdialenosti, pri ktorej sa v rámci záberu zdôrazní iný, novozaostrený obrazový prvok
prequel – na rozdiel od pokračovania je to film, ktorý prináša príbeh odohrávajúci sa ešte pred originálom (napr. Star Wars: Epizóda I – Skrytá hrozba)
producent – výrobca filmu, ktorý na seba berie väčšinu finančného rizika, zmluvne zabezpečuje námet, tvorivých a technických pracovníkov (scenárista, režisér, herci, výrobný štáb), sám vkladá do realizácie filmu určitú finančnú sumu (niekedy aj celú), preto si prisvojuje právo aj na konečnú úpravu diela, zabezpečuje tiež propagáciu (publicitu) a predaj filmu do distribúcie
property master – vedúci rekvizitár
propmaker – rekvizitár
Q
quick cutting – rapidmontáž (pozri nižšie)
quick motion camera – časozberná kamera, kamera na zrýchlený pohyb, rýchlobežka
quick motion effect – zrýchlený chod (filmu)
quickie – film s umeleckými a technickými nedostatkami; nepodarok (filmový)
R
rakurs – sklon kamery, jej uhol vzhľadom na snímaný objekt; okrem priameho pohľadu kamery postavenej vo výške ľudských očí rozoznávame podhľad, nadhľad, odklon od vertikály, prípadne zvláštne rakursy z neobyčajných uhlov pohľadu; najmä v spojení s perspektívnym skreslením môže poetizovať či dramatizovať záber
rapidmontáž – druh takzvanej rýchlej (po francúzsky rapid) montáže, pri ktorej sa ostrým strihom alebo použitím zmnoženej expozície za sebou radia krátke, často len niekoľkookienkové zábery; môže vyjadrovať pocity pri napätom duševnom stave, dynamiku deja ap.
reaction shot – protizáber
reál – každá scéna, ktorá nebola nakrútená v ateliéri, teda zábery z reálnych budov, ulíc alebo voľnej prírody; jeho prednosťou je vierohodnosť prostredia, nevýhodou napríklad veľký hluk, ktorý bráni nakrúteniu kvalitného zvukového záznamu
recording director – majster zvuku
reel boss – vedúci výroby
re-issue – nová verzia
releaser – distribútor
remake (angl. prepracovanie) – nová verzia už existujúceho, väčšinou komerčne alebo umelecky úspešného film, ktorá sa viac či menej detailne inšpiruje vzorom; nová filmová adaptácia literárneho diela sa vo všeobecnosti nepovažuje za r., ak sa orientuje viac na literárnu predlohu než na staršiu filmovú adaptáciu
reminiscencia – väčšinou spomienka postavy alebo minulá udalosť začlenená do toku aktuálneho deja a odkrývajúca dosiaľ zastrené motívy alebo pohnútky konania
riggid camera – pevne nastavená kamera
road movie – v širšom zmysle každý film, v ktorom motorové vozidlo určuje dej – väčšinou ide o cestu autom, ale svojimi témami (láska, pomsta ap.), motívmi (útek, prenasledovanie, odysea) a štruktúrou (automobil ako dopravný prostriedok od jednej scény k ďalšej) road movie pripomína western
running shot – záber počas jazdy
rush – kópia denných prác
rush print – pracovná kópia
rushes log – zápis klapky; zoznam záberov
rybie oko – špeciálny typ širokouhlého objektívu, ktorý je schopný zachytiť (samozrejme, s určitou deformáciou priestorových vzťahov) skutočnosť pred kamerou v zornom uhle presahujúcom 180o, zábery ním nakrúcané sú vo filme vyhradené najmä na vyjadrenie nereálneho videnia skutočnosti a estetizáciu filmového obrazu
S
scene supervisor – majster dekoračnej techniky
scenery (tiež scenery set) – scénická dekorácia, stavby
scenery designer – výtvarník dekorácií, architekt
scénosled (scene chart) – prechodná fáza literárnej prípravy filmu medzi filmovou poviedkou a filmovým scenárom, je stručným prehľadom deja rozdeleného do jednotlivých scén tak, ako budú zaradené vo filme
score – nahrávka; hudobný sprievod
screen – premietacia plocha, plátno
screenplay – scenár
screenwriter – scenárista
script – scenár; rukopis
sequel – ďalšie pokračovanie úspešného filmu, často s poradovým číslom za pôvodným názvom, pokračovania väčšinou vychádzajú z pôvodného príbehu a v obsadení figurujú rovnakí herci, ktorí opakujú svoje roly
setting – výprava
shot – záber; snímka; šotshot list – zoznam záberov
silent film – nemý film
silk scrim – rozptyľovacia clona
silver screen – odrazová doska
single frame shooting – snímanie po okienku
skript (z latinčiny) – zápis, ktorý pri nakrúcaní filmu obsahuje údaje potrebné na to, aby na seba nadväzujúce scény (nakrúcané často v časových odstupoch) skutočne na seba nadväzovali z hľadiska usporiadania scény, kostýmov, maskovania, mimiky a pohybu hercov, rekvizít ap., väčšinou zaznamenáva aj dialógy a ich dĺžku pre neskoršie postsynchróny a ozvučenie filmu
slow motion – spomalený chod
smear – rozmazaný obraz
snuff film – nezákonné nakrúcanie skutočných zločinov – násilia, mučenia, znásilnenia a vrážd , snuff f. sa snažia provokovať a uspokojovať perverzné sklony divákov
sound background – sprievodný zvuk
sound boom – mikrofónový žeriav
sound cutting – strih zvuku
sound director – majster zvuku
spaghetti western – westerny nakrúcané približne od 60. rokov mimo krajiny vzniku – USA, prinášali oživenie žánru, jeho prehodnoteniu, prevráteniu zaužívaných klišé (neskôr pristúpili k nakrúcaniu podobných realistických westernov aj americkí tvorcovia)
statív – podstavec pod kameru, ktorý ju udržiava počas nakrúcania v nastavenej výške, na statíve je umiestnené zariadenie umožňujúce pohyb kamery vo vodorovnom i zvislom smere
steadycam – špeciálny výstroj kameramana s odpruženým vyrovnávacím ramenom, umožňuje bez ďalších pomôcok (koľajnice, vozík) nakrúcať vyrovnané pokojné zábery v chôdzi i v behu, ktoré možno kontrolovať cez monitor nezávisle na hľadáčiku
stieračka – interpunkčný efekt, pri ktorom je jeden obraz zdanlivo vytlačený druhým
still picture – mŕtvolka, znehybnený záber
stock shot – archívna snímka
stop-záber – jeden z filmových trikov – rozkopírovaním jedného okienka filmového pásu do dlhšieho úseku filmu vzniká pri premietaní dojem zastaveného pohybu, používa sa ako filmová interpunkcia (väčšinou na záver filmu), na zvýznamnenie určitej fázy nejakého záberu či na napodobenie fotografickej snímky vo filmovom diele
string out – zostrih
Späť