Krátky slovník filmových pojmov

Slovakia

A


actionfreeze – stoptrik, znehybnenie obrazu

Adam and Eving – živý dabing (skratka AE)

americká noc – technika umožňujúca nakrúcanie nočných scén za denného svetla, buď pomocou filtrov, alebo laboratórnou úpravou kópie

americký plán - záber, v ktorom je ľudská postava zachytená od hlavy po kolená, v scenári sa označuje skratkou AP; v kinematografii sa presadil až po príchode zvukového filmu, keďže je najvhodnejší na snímanie dialógových scén

animátor – jedna z najdôležitejších osôb pri tvorbe animovaného filmu, je autorom hereckého výkonu kresby alebo bábky

anime – pomenovanie špecifického druhu japonských animovaných filmov

art director – filmový architekt, odborník, ktorý po preštudovaní scenára a po dohode s režisérom a kameramanom navrhuje dekorácie a stavby a súčasne dohliada na ich výrobu; spolupracuje pri výbere exteriérov a reálov

art-house film – film vysokej umeleckej náročnosti s obmedzeným komerčným efektom, filmy tohto typu uvádzajú špecializované filmové kluby alebo artkiná

asynchrónny zvuk – 1. technická chyba, nesúlad medzi zvukom a obrazom, 2. úmyselný kontrast zvuku a obrazu ako estetický prostriedok (tiež kontrapunktický zvuk), napríklad keď zvuk (dialóg) z jednej scény pokračuje neorganicky do ďalšej alebo naopak začína sa už v predchádzajúcej

autorský film – film, ktorý vznikol prácou jedného človeka; tvorca je súčasne autorom námetu, scenáristom, režisérom, prípadne aj kameramanom, často vo svojom filme i hrá; autorský film sa líši od ostatných filmov výraznými znakmi osobnosti autora, ktorého jedinečnosť divák pozná, aj keď si neprečíta titulky (napr. F. Fellini, I. Bergman)

B


backlight – protisvetlo

background action – druhoradá akcia, akcia v pozadí

back projection – zadná projekcia

biopic – životopisný hraný film

bit part – malá úloha, malá rola

black-and-whitefilm – čiernobiely film

black flash – zatmievačka; postupné zatmievanie jedného záberu; zatmievačkou sa väčšinou končí celý film

benchcamera –triková kamera

benši – tradičný rozprávač japonského nemého filmu, ktorý v kine komentuje premietaný dej

bestboy – zástupca vrchného osvetľovača

biograf – staršie označenie pre kino, vzniklo z latinského bio = život a graf = písmo, písať, teda zaznamenávať život

blank – bez záznamu; čistý; pri niektorých starších filmoch znie ešte dlho pred úvodnými titulkami hudobná predohra, na plátne nevidieť nič; premietacím strojom prebieha filmový pás bez záznamu obrazu – blank (čierny); biely blank (neexponovaný pozitív) sa používa pri strihu filmu, prekladajú sa ním obrazové zábery, ktoré nie sú ešte hotové a kam neskôr prídu titulky, trikové zábery či dvojexpozície; blank sa používa aj ako ochranný pás jednotlivých kotúčov filmovej kópie, pripája sa na začiatok a koniec každého dielu a slúži predovšetkým na zakladanie kópie do dráhy projektora

blockbuster – americké označenie mimoriadne úspešného filmu, z ktorého tržby dosiahnu počas niekoľkých týždňov výšku výrobných nákladov

blue-film – pornografický film

blue screen (angl. modré plátno) – trikový postup, využívajúci princípy pohyblivej masky; hereckú akciu, nasnímanú pred vysokoreflexným plátnom, potom možno doplniť ľubovoľným, zvlášť nakrúteným pozadím – skopírovaním oboch záberov na materiál, necitlivý na modrú farbu; digitálnou obdobou blue screen je green screen

box office film – komerčne úspešný film

boom – žeriav (mikrofónny)

broad light – rozptylné svetlo, difúzne svetlo

C


canted shot – šikmý záber

caption – titulok

cartoon – kreslený film

cast – herecké obsadenie celflash – reflex spôsobený odrazom svetla

CGI (computer generated imagery) – skratka na označenie obrazov vytvorených počítačom

cinéaste – francúzsky výraz pre nadšeného a poučeného filmového znalca (alebo aj tvorcu) s veľkým obdivom pre kinematografiu

cine-kamera – amatérska filmová kamera

cine-film – kinematografický film 35 mm

Cinéma vérité – termín prevzatý z francúzštiny znamená doslovne kino pravda; konfrontačný dokumentaristický štýl, ktorý sa usiluje dokumentárne zachytávať realitu bez sprostredkovateľa, bez toho, že by objekt snímania o tom vedel; využíva sa napr. skrytá ručná kamera, zameriavacie mikrofóny ap.; dodnes sa postupy C. v. využívajú najmä v dokumentárnom filme

cinéphile – (fr.) milovník filmu

Cinemascope – širokouhlý film (označenie pre formát filmu)

Cinerama – panoramatický film; systém využívajúci pri nakrúcaní tri kamery a na premietanie tri projektory, ktoré vytvorili ilúziu obrovského jednoliateho obrazu

close shot – detail, záber hlavy s plecami

close-up – detail, záber na hlavu, tvár, ruky alebo nejaký malý objekt (napr. mrkajúce oko, otvárajúce sa pery)

copyright – autorské právo

creepie-peepie – prenosná elektronická kamera

cutback – pokračovanie záberu prerušeného prestrihom

cyclorama – kruhové pozadie, umelý horizont

čierny film al. film noir – ponuro štylizovaný americký thriller alebo detektívka z mestského prostredia 40. a 50. rokov; súčasný čierny film sa označuje tiež neonoir

čistý film (cinéma pur) al. absolútny, abstraktný film – prúd filmovej avantgardy 20. rokov, ktorej autori sa vzdali nielen filmu hraného, ale aj dokumentárneho zachytenia skutočnosti; využíva možnosti montáže na vytváranie rytmu, aby sa vzniknuté diela priblížili princípom výstavby a pôsobenia hudobných skladieb

D


dialógová listina (dialogue list) – písomný záznam všetkého, čo sa vo filme vyslovilo v dialógu, komentári alebo v druhom zvukovom pláne, záznam slúži na preklad filmu do cudzieho jazyka, na dabing alebo titulky

dialogue script writer – dialógista, špecialista na tvorbu dialógov

diel filmu (tiež kotúč) – asi 300 m filmového pásu (cca 10 minút), t. j. množstvo filmového materiálu, ktoré obsahuje jedna cievka

director – režisér

director of photography – hlavný kameraman (v titulkoch)

diva – pôvodný latinský výraz znamená bohyňa; v oblasti filmu znamená to isté, čo filmová hviezda, star

dlhometrážny film – celovečerný film; nazýva sa tak f., ktorý má najmenej 1 800 m čiže 63 minút premietacieho času

dokresľovačka – filmový optický trik umožňujúci kombinovať akciu v časti reálneho prostredia s domaľovaným obrazom zvyšku stavieb či prostredia (maľovaná maska); v súčasnosti, v čase digitalizácie, sa už nepoužíva

dablér – zástupca (dvojník) hlavného predstaviteľa vo filme (ak účinkuje v rizikovej akcii, nazýva sa kaskadér)

dubbing – ozvučenie, dabing

dubleta – kópia

dud take – nevydarený záber


E


eastern – ázijská obdoba westernu

editor – strihač (v kinematografii)

elevator shot – záber smerom nahor

exteriér – každá scéna odohrávajúca sa mimo budov, nezávisle od toho, či sa nakrúcala v reáli alebo v dekoráciách

extreme close-up – najbližší detail

extreme long shot – záber z diaľky, veľmi veľký celok

F


fázár – pracovník, ktorý pri výrobe kresleného filmu rozkresľuje podľa pokynov animátora a režiséra jednotlivé fázy medzi hlavnými kresbami, ohraničujúcimi akciu

FIAF – Medzinárodné združenie filmových archívov, ktoré vzniklo v roku 1938 v Paríži, v rámci tejto organizácie dochádza k výmene archívnych filmov, kníh, dokumentov

FICC – Medzinárodná federácia filmových klubov vznikla v roku 1947, na Slovensku združuje filmové kluby Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK)

film jam – film zmotaný v kamere

filmografia – v podstate zoznam jednotlivých filmov toho ktorého tvorcu; okrem názvu filmu môže obsahovať aj ďalšie detaily: rok výroby, premiéry, stručný obsah, rozsah úlohy, prípadne aj filmové ceny

filmológia – filmová veda vznikla v prvých rokoch po 2. svetovej vojne, keď v Paríži vznikol Ústav pre filmológiu; v súčasnosti má niekoľko samostatných odborov: teóriu, estetiku, históriu, psychológiu a sociológiu filmu, poetiku, sémiotiku, antropológiu

filmotéka – býva súčasťou filmového archívu, sú v nej uložené umelecky významné a historicky vzácne filmy

film print – filmová kópia

film strip – filmový pás, obrazový pás

flashback – retrospektíva, retrospektívna scéna
foršpan (= trailer) – ukážková snímka; krátka, asi trojminútová snímka, upozorňujúca na čoskoro uvádzaný film, ukážky z filmu sprevádza komentár fotoska – fotografia z filmu určená na reklamu a zverejňovania v tlačových médiách

G


gangsterka – popri detektívke, krimi a thrilleri najrozšírenejšia forma filmového spracovania témy zločinu, námety čerpá z prostredia organizovaného kriminálneho podsvetia, zobrazuje súboj nepriateľských gangov alebo gangsterov s políciou

G-rated picture – medzinárodné označenie všeobecne prístupného filmu

gyrostatív – zvláštny druh kamerovej hlavy, ktorý pri nakrúcaní zabráni prenosu pohybu kameramana (napr. pri behu) na kameru, systém rýchlo sa otáčajúcich zotrvačníkov a prevodov zaručuje plynulosť pohybu vo všetkých smeroch

H


holografia – trojrozmerné zobrazenie; techniku h. vynašiel už v roku 1948 maďarský fyzik Denis Gabor

I


interiér – každá scéna odohrávajúca sa vnútri budovy, nezávisle od toho, či bola nakrútená v reáli, alebo v dekoráciách ateliéru

inverzia – fotografická alebo filmová surovina, ktorej emulzia je upravená tak, že pri vyvolávaní exponovaného materiálu nevznikne negatív, ale hneď pozitív

J

jazda kamery – pohyblivý záber, pri ktorom kamera ide na kolieskach alebo po koľajniciach
jump cut (angl. strihový skok) – ostrý strih, spájanie dvoch významovo nápadne rozdielnych záberov, napr. pre energické skrátenie času medzi dvoma dejmi

K


kaskadér (angl. tiež stunt, double) – školený špecialista so špeciálnym tréningom, zastupujúci hlavného herca v rizikových alebo fyzicky náročných scénach
keg – malý svetlomet (tiež bečka)

key light – hlavné svetlo

knob twister – zvukár

klapka – drevená alebo elektronická tabuľka s názvom filmu, menom režiséra, kameramana a zvukára, na ktorej sa pri každom zábere mení číslo obrazového a zvukového záberu; slúži na označenie presného miesta synchronizácie obrazového a zvukového záznamu

kolorizácia – od 80. rokov 20. storočia dodatočné počítačové farbenie starších čiernobielych filmov pre televízne vysielanie

koprodukcia – spoločná výroba filmov, na ktorej sa podieľa niekoľko partnerov (viac produkčných firiem alebo krajín)

L


lens – objektív, šošovka

lenser – fotograf

lepička - prístroj slúžiaci na spojovanie častí filmového pásu

lighting cameraman – hlavný kameraman

lighting crew – štáb osvetľovačov

list of credits – titulková listina

long shot – celok (záber)

low-angle – podhľad

M


motion picture – film

multiplex – nový typ kín 90. rokov, vyznačujúci sa veľkou budovou s najmenej 8 kinosálami, 1 500 sedadlami a najmodernejšou technikou (okrem toho bývajú vedľa aj obchody, reštaurácie, kaviarničky a ďalšie možnosti využitia voľného času)

mute shot – nemý záber

mystery play – detektívka

N


narrator – komentátor filmu

near by – veľký detail

nezávislý film (tiež amer. independent f. alebo skrátene indie) – nízkorozpočtový film vyrobený filmovým tvorcom bez finančnej podpory veľkého štúdia alebo producentskej spoločnosti, väčšinou nemá veľkú komerčnú príťažlivosť (nie je však pravidlom)

newsreel – filmové spravodajstvo, týždenník

O


oater – kovbojský film, western

obraz – časť deja filmu (scenára) odohrávajúca sa v jednotnom prostredí a čase, skladá sa zvyčajne z niekoľkých záberov, sled obrazov vytvára scénu; zo stránky estetickej je obraz primárnym výrazovým prostriedkom a základným nositeľom významu

off screen - mimo obrazu

opening credits alebo opening titles – úvodné titulky

operational supervision – prevádzkový dohľad

operator – premietač; kameraman
ostrič – druhý asistent kameramana o
vládajúci optiku (objektív) kamery, počas nakrúcania zaostruje a preostruje podľa pokynov kameramana, zakladá tiež filmovú surovinu do kaziet a kazety do kamery

P


panoráma – spravidla pomalý a rovnomerný pohyb kamery; pri horizontálnej p. sa kamera otáča okolo vertikálnej osi, pri vertikálnej p. okolo horizontálnej osi

parallel action – súbežný dej

paralelná montáž (tiež krížový strih) – strihová skladba umožňujúca rozprávať dva alebo viac súbežných dejov z rozličných miest, ktoré sa v určitom bode stretnú (typický príklad je „záchrana na poslednú chvíľu“, kde čím ďalej kratšie zábery striedavo ukazujú ohrozenú bezmocnú obeť a blížiaceho sa záchrancu)

perforácia – jednostranné alebo obojstranné dierovanie filmového pásu, ktoré umožňuje stály a rovnomerný posun filmu v kamere, projektore alebo v kopírke; pri niektorých formátoch môže byť dierovanie aj uprostred; po prvý raz ho použil Francúz Le Prince r. 1888, otvory boli kruhové, v súčasnosti sú štvorcové alebo obdĺžnikové

pilot film – ukážkový film

pilot tone – pomocný zvuk

ping-pong shot – protizáber

playback

playwrighter – dramatik, dramaturg

plenér – nakrúcanie vo voľnej prírode alebo priamo pred krajinným motívom

plot – fabula, priebeh deja

polyekran – princíp premietania na viacero plátien, väčšinou rôznej veľkosti a tvaru

postprodukcia – fáza výroby filmu nasledujúca po fáze nakrúcania, počas nej sa robí strih, titulky, postsynchróny zvuk, hudba

powder man, p. monkey – pyrotechnik

predná projekcia – zvláštny efekt, pri ktorom sa akcia nakrúca pred plochou s veľkou odrážavosťou; na túto plochu sa súčasne premieta obraz pozadia (projektor musí byť oproti kamere v pravom uhle) cez polopriepustné zrkadlo, natočené ku kamere
preostrovanie – zmena ohniskovej vzdialenosti, pri ktorej sa v rámci záberu zdôrazní iný, novozaostrený obrazový prvok

prequel – na rozdiel od pokračovania je to film, ktorý prináša príbeh odohrávajúci sa ešte pred originálom (napr. Star Wars: Epizóda I – Skrytá hrozba)
producent – výrobca filmu, ktorý na seba berie väčšinu finančného rizika, zmluvne zabezpečuje námet, tvorivých a technických pracovníkov (scenárista, režisér, herci, výrobný štáb), sám vkladá do realizácie filmu určitú finančnú sumu (niekedy aj celú), preto si prisvojuje právo aj na konečnú úpravu diela, zabezpečuje tiež propagáciu (publicitu) a predaj filmu do distribúcie

property master – vedúci rekvizitár

propmaker – rekvizitár

Q


quick cutting – rapidmontáž (pozri nižšie)

quick motion camera – časozberná kamera, kamera na zrýchlený pohyb, rýchlobežka

quick motion effect – zrýchlený chod (filmu)

quickie – film s umeleckými a technickými nedostatkami; nepodarok (filmový)

R


rakurs – sklon kamery, jej uhol vzhľadom na snímaný objekt; okrem priameho pohľadu kamery postavenej vo výške ľudských očí rozoznávame podhľad, nadhľad, odklon od vertikály, prípadne zvláštne rakursy z neobyčajných uhlov pohľadu; najmä v spojení s perspektívnym skreslením môže poetizovať či dramatizovať záber

rapidmontáž – druh takzvanej rýchlej (po francúzsky rapid) montáže, pri ktorej sa ostrým strihom alebo použitím zmnoženej expozície za sebou radia krátke, často len niekoľkookienkové zábery; môže vyjadrovať pocity pri napätom duševnom stave, dynamiku deja ap.

reaction shot – protizáber

reál – každá scéna, ktorá nebola nakrútená v ateliéri, teda zábery z reálnych budov, ulíc alebo voľnej prírody; jeho prednosťou je vierohodnosť prostredia, nevýhodou napríklad veľký hluk, ktorý bráni nakrúteniu kvalitného zvukového záznamu

recording director – majster zvuku

reel boss – vedúci výroby

re-issue – nová verzia

releaser – distribútor

remake (angl. prepracovanie) – nová verzia už existujúceho, väčšinou komerčne alebo umelecky úspešného film, ktorá sa viac či menej detailne inšpiruje vzorom; nová filmová adaptácia literárneho diela sa vo všeobecnosti nepovažuje za r., ak sa orientuje viac na literárnu predlohu než na staršiu filmovú adaptáciu

reminiscencia – väčšinou spomienka postavy alebo minulá udalosť začlenená do toku aktuálneho deja a odkrývajúca dosiaľ zastrené motívy alebo pohnútky konania
riggid camera – pevne nastavená kamera

road movie – v širšom zmysle každý film, v ktorom motorové vozidlo určuje dej – väčšinou ide o cestu autom, ale svojimi témami (láska, pomsta ap.), motívmi (útek, prenasledovanie, odysea) a štruktúrou (automobil ako dopravný prostriedok od jednej scény k ďalšej) road movie pripomína western

running shot – záber počas jazdy

rush – kópia denných prác

rush print – pracovná kópia

rushes log – zápis klapky; zoznam záberov

rybie oko – špeciálny typ širokouhlého objektívu, ktorý je schopný zachytiť (samozrejme, s určitou deformáciou priestorových vzťahov) skutočnosť pred kamerou v zornom uhle presahujúcom 180o, zábery ním nakrúcané sú vo filme vyhradené najmä na vyjadrenie nereálneho videnia skutočnosti a estetizáciu filmového obrazu

S


scene supervisor – majster dekoračnej techniky

scenery (tiež scenery set) – scénická dekorácia, stavby

scenery designer – výtvarník dekorácií, architekt

scénosled (scene chart) – prechodná fáza literárnej prípravy filmu medzi filmovou poviedkou a filmovým scenárom, je stručným prehľadom deja rozdeleného do jednotlivých scén tak, ako budú zaradené vo filme
score – nahrávka; hudobný sprievod

screen – premietacia plocha, plátno

screenplay – scenár

screenwriter – scenárista

script – scenár; rukopis

sequel – ďalšie pokračovanie úspešného filmu, často s poradovým číslom za pôvodným názvom, pokračovania väčšinou vychádzajú z pôvodného príbehu a v obsadení figurujú rovnakí herci, ktorí opakujú svoje roly
setting – výprava

shot – záber; snímka; šotshot list – zoznam záberov

silent film – nemý film

silk scrim – rozptyľovacia clona

silver screen – odrazová doska

single frame shooting – snímanie po okienku

skript (z latinčiny) – zápis, ktorý pri nakrúcaní filmu obsahuje údaje potrebné na to, aby na seba nadväzujúce scény (nakrúcané často v časových odstupoch) skutočne na seba nadväzovali z hľadiska usporiadania scény, kostýmov, maskovania, mimiky a pohybu hercov, rekvizít ap., väčšinou zaznamenáva aj dialógy a ich dĺžku pre neskoršie postsynchróny a ozvučenie filmu

slow motion – spomalený chod

smear – rozmazaný obraz

snuff film – nezákonné nakrúcanie skutočných zločinov – násilia, mučenia, znásilnenia a vrážd , snuff f. sa snažia provokovať a uspokojovať perverzné sklony divákov

sound background – sprievodný zvuk

sound boom – mikrofónový žeriav

sound cutting – strih zvuku

sound director – majster zvuku

spaghetti western – westerny nakrúcané približne od 60. rokov mimo krajiny vzniku – USA, prinášali oživenie žánru, jeho prehodnoteniu, prevráteniu zaužívaných klišé (neskôr pristúpili k nakrúcaniu podobných realistických westernov aj americkí tvorcovia)

statív – podstavec pod kameru, ktorý ju udržiava počas nakrúcania v nastavenej výške, na statíve je umiestnené zariadenie umožňujúce pohyb kamery vo vodorovnom i zvislom smere

steadycam – špeciálny výstroj kameramana s odpruženým vyrovnávacím ramenom, umožňuje bez ďalších pomôcok (koľajnice, vozík) nakrúcať vyrovnané pokojné zábery v chôdzi i v behu, ktoré možno kontrolovať cez monitor nezávisle na hľadáčiku

stieračka – interpunkčný efekt, pri ktorom je jeden obraz zdanlivo vytlačený druhým

still picture – mŕtvolka, znehybnený záber

stock shot – archívna snímka

stop-záber – jeden z filmových trikov – rozkopírovaním jedného okienka filmového pásu do dlhšieho úseku filmu vzniká pri premietaní dojem zastaveného pohybu, používa sa ako filmová interpunkcia (väčšinou na záver filmu), na zvýznamnenie určitej fázy nejakého záberu či na napodobenie fotografickej snímky vo filmovom diele

string out – zostrih

Späť