Oficiálne známa ako FIA Formula One World Championship.Slovo "formula" predstavuje súbor pravidiel, ktoré musia všetci účastníci a autá spĺňať.
Majstrovstvá sveta F1 pozostávajú zo série pretekov, ktoré sú označované ako Grand Prix (Veľká cena). Súťaží sa na uzavretých tratiach vybudovaných
na tieto účely a mestských okruhoch rôznych tvarov a dĺžok. Výsledky pretekov sa sčítavajú a po skončení sezóny určia Majstra sveta
medzi pilotmi a držiteľa Pohára konštruktérov. Od roku 1950 sa konajú Majstrovstvá sveta jazdcov a od roku 1958 aj Pohár konštruktérov.
Účastníci šampionátu pritom musia byť držiteľmi platnej Superlicencie.Takzvané monoposty sú jednomiestne na tento účel špeciálne vyrobené pretekárske autá,
ktorých technické parametre sa menia vzhľadom na každoročne upravované pravidlá. Ich maximálne rýchlosti prevyšujú 350 km/h
a v niektorých zákrutách musia pretekári zvládať preťaženie až 5 g. V priebehu histórie prešli monoposty Formuly 1 veľkou evolúciou.
Moderné automobily F1 sú monoposty s motorom uloženým uprostred. Monopost je konštruovaný z uhlíkových vlákien, aby sa docielila najnižšia hmotnosť a bolo možné
Motory používané od sezóny 2007 sú osemvalcové s uhlom rozovretia 90° s maximálnym zdvihovým objemom 2,4 l s výkonom 750 koní.
Ďalším dôležitým faktorom pre rýchly a plynulý prejazd zákrutou sú pneumatiky. Vo Formule 1 sa od roku 1998 nepoužívali hladké pneumatiky "slick",
auto vyvažovať posúvaním ťažiska a vyvažovacích závaží. Celková hmotnosť monopostu, a to i s pilotom a palivom, nesmie byť po pretekoch menšia ako 620 kg.
Automobily F1 sú schopné prechádzať zákruty vo vysokých rýchlostiach, a to vďaka aerodynamickému prítlaku. Aerodynamický prítlak generujú krídla
, ktoré fungujú na opačnom princípe, ako krídla konvenčných lietadiel. Na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov sa tieto krídla objavili na autách prvýkrát.
Monoposty používajú karbónové brzdy, ktoré sú ľahšie a tiež účinnejšie, ako brzdy bežne používané v cestných autách.
Motor
Otáčky boli limitované na 19 tisíc za minútu a od sezóny sa limit znova posunul na 18 000 ot./min. Palivo používané v motoroch F1 je svojím zložením
takmer totožné s bežným palivom. V predošlých rokoch sa hojne používali nebezpečné zmesi na báze metanolu alebo zmes benzínu a toluénu.
Vo vysokootáčkových motoroch sa používa špeciálny olej s podobnou viskozitou, akú má voda.
Pneumatiky
tak ako v iných automobilových sériách, ale pneumatiky s drážkami. Pre sezónu 2009 sa však pravidlá v mnohom zmenili a jednou z úprav bolo znovuzavedenie hladkých pneumatík.