Aftosprávy |
|
Domovská Strana Novinky Testy Poradňa Autobazar |
Ktoré autá sú naozaj bezpečné? Tie veľké a ťažké!Ak vlastníte auto ocenené piatimi hviezdičkami z crashtestov EuroNCAP, tak to ešte neznamená, že ste vo výhode oproti starému dvojhviezdičkovému SUV alebo pikapu. Fyzikálne zákony sa jednoducho oklamať nedajú. Potvrdzuje to aj štatistika americkej univerzity v Buffale. Hviezdičky Euro NCAP sú jedna vec a realita druhá. Pochopiteľne, veľmi výstižne vyjadrujú, ako je auto pripravené na zrážku, lenže testy tohto konzorcia simulujú len určité typy nárazov, a to laboratórne. Z nich sa nikdy nedozviete, akú šancu vám dáva na prežitie auto napríklad v situácii, ak máte kolíziu s veľkým SUV, nákladným autom alebo autobusom. Jednoducho, na cestách vás nikdy nečaká normovaná bariéra Euro NCAP a nikdy nejdete rýchlosťou určenou metodikou. Reálna premávka ponúka nekonečné množstvo situácií, ktoré nemusia byť vášmu autu pochuti. Je napríklad známe, že veľké a ťažké autá majú pri vzájomnom strete obrovskú výhodu. Dokázal to aj test ADAC-u, ktorý už pred pár rokmi postavil proti sebe 5-hviezdičkový Fiat 500 a 4-hviezdičkové SUV Audi Q7. Výsledok? Audi z nižším bezpečnostným rejtingom ochránilo posádku neporovnateľne lepšie ako malý Fiat 500. Dané je to jednoduchými fyzikálnymi zákonmi. Ťažšie auto má väčšiu hybnosť. Pri čelnej kolízii s malým vozidlom preto pokračuje v pôvodnom smere, kým malé auto pod vplyvom nárazu doslova „cúva“ . Preto je posádka malého vozidla vystavená väčšiemu preťaženiu, jednoducho musí absorbovať energiu, akoby narazila pri vyššej rýchlosti než druhý účastník nehody. Americká univerzita v Buffale preto vo svojej štúdii nehodnotila bezpečnosť áut podľa hviezdičiek, ale za kritérium si vzala samotný „život“ – presnejšie, počet poistných udalostí spojených so zraneniami pripadajúcimi na jednotlivé typy áut. Vytvorila štatistiku, v ktorej figuruje celkom 360 modelov predávaných v USA v rokoch 2010 až 2012. Nájdeme v nej rebríček najbezpečnejších a najmenej bezpečných áut, presnejšie áut, v ktorých sa zranilo najviac a v ktorých najmenej ľudí. Za najbezpečnejšie boli považované tie, v ktorých bol počet poistných udalostí so zranením o 50 % lepší než celkový priemer. Naopak, najmenej bezpečné autá vykazovali počet zraní o 40 % vyšší. Nie náhodou figurujú v skupine najlepších práve veľké americké full-size trucky, ako sú Cadillac Escalade alebo Dodge RAM, a v skupine najhorších malé hatchbacky, napríklad Honda Civic alebo Toyota Corolla. Univerzita tiež tvrdí, že bezpečnosť ovplyvňuje aj cena vozidla. Každých 10 000 dolárov, ktoré sa rozhodnete investovať navyše do svojho auta, znamená o 12 % nižšiu pravdepodobnosť zranenia. Podobne je to so spomínanou hmotnosťou. Každých 1 000 libier váhy, čo je približne 450 kg hmotnosti auta, zvyšuje vaše šance vyhnúť sa zraneniam o 19 %. Ak si to zhrnieme, viac peňazí a vyššia hmotnosť znamenajú aj viac bezpečia. Nejbezpečnejšie autá
Dodge Ram 2500 Mega Cab GMC Sierra 1500 Ford F-150 GMC Sierra 2500 Range Rover Chevrolet Silverado 2500 Land Rover LR4/Discovery 4 Ford F-250 Supercab Volvo XC60 Porsche Cayenne Audi A6 Mini Cooper Countryman Toyota Tacoma Xtra Cab Chevrolet Silverado 1500 Cadillac Escalade ESV Ford F-150 Supercab Ford F-350 |
Matúš Mala Gymázium Ľudovíta Štúra |