OPEL

Dejiny Súčasné modely Staršie modely Opel Insignia

Opel Ascona

Opel Ascona je osobný automobil strednej triedy, ktorý v rokoch 1970 až 1988 vyrábala nemecká automobilka Opel. Počas tohto obdobia sa vyrábali tri rozdielne generácie, začínajúce so zadným náhonom a posledná generácia bola s predným náhonom. V motoršporte vyhral Opel Ascona 400 riadený Walterom Röhrlom Majstrovstvá sveta v rely 1982. Názov "Ascona" je pochádza z názvu rovnomenného mesta v kantóne Ticino vo Švajčiarsku. Opel Ascona bol uvedený do predaja v septembri 1970 a jeho výroba bola ukončená v auguste 1988, kedy bol nahradený modelom Opel Vectra A.


Opel Ascona A.

Na jeseň roku 1970 prezentoval Opel v Rüsselsheime kompletne nový rad automobilov. Opel Manta kupé bol uvedený 9. septembra a následne dňa 28. októbra bol uvedený aj Opel Ascona vo verziách 2- a 4-dverový sedan a 3-dverové kombi, zvané Caravan alebo Voyage. Tieto modely boli umiestnené medzi Opel Kadett a Opel Rekord. Ascona bola vyvinutá ako konkurencia k úspešným automobilom strednej triedy Fordu, Ford Taunus/Ford Cortina. Opel Ascona A zostal vo výrobe do roku 1975. Dovtedy sa vyrobilo 692 000 týchto vozidiel prvej série.


Opel Ascona 400.

Postavená bola v roku 1981 a v sezóne 1982 sa s ňou stal Walter Röhrl majstrom sveta. Ascona 400 používala motor 2,0E, ktorý bol prevŕtaný, s väčšími piestami, inými ojnicami a s kľukovým hriadeľom z naftového motora 2,3 typu CIH. Výsledkom bol motor s objemom 2,4 litra so 16 ventilmi, ktorý dával v civilných verziách výkon 106 kW/144 koní s použitím vstrekovania Bosch z modelov Manta GSi a GT/E. Ale v pretekárskej verzii dával motor výkon 169 kW/230 koní, ktorý mohol byť ešte ďalej zvýšený na 250 kW/340 koní za použitia atmosférického nasávania. Firma Irmscher dodala rely výbavu exteriéru. Montované boli veľké a široké krídlo, odľahčené dvere, kapoty, predný spojler a zadné dvere kvôli čo najväčšiemu zníženiu hmotnosti.



Opel Calibra

Opel Calibra, tiež známy ako Vauxhall Calibra v Spojenom kráľovstve, ako Chevrolet Calibra v Južnej Amerike a ako Holden Calibra v Austrálii a na Novom Zélande je športový automobil, ktorý v rokoch 1989 až 1997 (v UK predávaný do roku 1999) vyrábala nemecká automobilka Opel. Calibra bola predstavená ako konkurent Japonských športových kupé konca 80. a začiatku 90. rokov. a jej základ je Opel Vectra prvej generácie z roku 1988. Výroba Calibry prebiehala v závode Opel v Rüsselsheime v Nemecku a v závode Valmet Automotive v Uusikaupunki vo Fínsku, kde bola výroba zahájená v novembri 1995.


Opel Calibra bol dizajnovaný nemeckým dizajnérom Erhardom Schnellom. Ako kupé s predným náhonom so základom v podvozku Vectry, jej jazda a ovládanie nebolo významne lepšie ako automobil strednej triedy, z ktorého vznikla. Keď sa v roku 1989 začala Calibra vyrábať, bola najaerodynamickejším produkčným automobilom na svete. Osemventilový model bol, avšak, Opelom s najlepším koeficientom odporu vzduchu vôbec, s hodnotou 0,26. Až 10 rokov ostala najaerodynamickejším masovo vyrábaným automobilom, pričom v roku 1999 ju predbehli automobily Honda Insight a Audi A2 s koeficientom odporu vzduchu 0,25. Všetky ďalšie modely ako 16V, V6 alebo 4x4 mali horšiu hodnotu odporu vzduchu 0,29, a to hlavne kvôli zmenám v chladiacom systéme, podvozku, použití lúčových kolies a sklenených detailov.


Opel Manta

Opel Manta B2 bol športovým modelom nemeckej automobilky Opel. Vychádzal z faceliftovanej Manty B1. Facelift zahŕňal plastový predný spojler, bočné prahy pre modely GT/E a GSi, malé krídlo na veku kufra a 4 nasávacie otvory v prednej maske. Motory 1.2 L, 1.6 L a 1.9 L boli nahradené motormi 1.3 L OHC, 2.0 L S CIH a 2.0 L E CIH. V roku 1983 bol názov GT/E premenovaný na GSi. Motor 1.8 L bol veľmi populárny a vo výrobe bol 5 rokov (1982-1987). V roku 1986 bola vyrobená posledná Manta B model Exclusive. Mala sedačky Recaro s červenou látkou, sivú kožu v interiéri a plný bodypack známy z modelov i200. Tento bodypack pozostával z dvojice kruhových sverlometov s plastovým krytom, predný a zadný dolný spojler od tuningovej firmy Irmscher, bočné prahy a známy 3-dielny spojler z Manty 400 (vytvaral prítlak 80 kg na zadnú časť pri rýchlosti 200 km/h). Opel nakoniec ukončil výrobu Opelu Manta B v roku 1988, a posledné 2 roky vyrábal iba exkluzívnu verziu GSi. Predaj pokračoval až do roku 1989, pokým Mantu B nanahradil Opel Calibra (známy ako Vauxhall Calibra v Anglicku).


V roku 1979 boli začaté práce na projekte rally-spec Opel. Obidve Ascona B a Manta B boli na tento projekt použité. Hoci Ascona 400 bola úspešnejšia, ale v skutočnosti Manta B bol pozruhodný automobil. Opel spojil sily z nemeckým tunerom Irmscher a britským Cosworth aby spoločne vytvorili Mantu 400. Cosworth dostal za úlohu vytvoriť 16-ventilovú hlavu valcov s dvomi vačkovými hriadeľmi pre blok motora špecikikácie CIH a Irmscher zas dostal za úlohu vypracovať dizajn interiéru a exteriéru auta. Spoločné výsledky nedopadli zle, avšak najväčším problémom bol motor. Prvá myšlienka vytvoriť 2-litrový motor s použitím 16-ventilovej hlavy valcov z Cosworthu nedávala proste dostatočný výkon. Lenže problémom bolo, že hlavy valcov už boli vyrobené takže hlavy boli iba upravené aby sa vošli do 4-valcového CIH bloku motora. Tak postavili neobvyklý motor s objemom 2 litre ktorý prevŕtali, použili väčšie piesty, kľukový hriadeľ použili zo vznetového motora 2.3 rovnakého typu (CIH) a výsledný objem valcov bol 2,4 litra. To bola príležitosť aby sa vytvorilo niekoľko upravených verzií pre rely. Opel dodal prvých 23 exemplárov v roku 1981, ktoré boli rozoznateľné vďaka prednej maske s dvomi otvormi. Vozidlá boli dodávané aj ako street automobily odvodené z rally špeciálov. Tieto street verzie, známe ako Phase cars boli luxusné verzie modelu Manta B Coupé.